آیا می‌توان ذهن ناخودآگاه را بازنویسی کرد؟ ۰
اشتراک گذاری مطلب

آیا می‌توان ذهن ناخودآگاه را بازنویسی کرد؟

آیا می‌توان ذهن ناخودآگاه را بازنویسی کرد ؟ اصلا بازنویسی ذهن ناخودآگاه چه فایده‌ای دارد؟ برای پی بردن به جواب این سؤالات بهتر است کمی در مورد ذهن خودآگاه و ناخودآگاه صحبت کنیم.

ذهن ناخودآگاه بخش بزرگی از مغز را تشکیل می‌دهد، در هر ثانیه ۴۰ میلیون بیت اطلاعات را پردازش می‌کند. بسیار سریع و قدرتمند است. ولی کاملا غیرارادی عمل می‌کند. اما در عوض، ذهن خودآگاه بخش کوچکی از مغز می‌باشد، و در هر ثانیه فقط ۴۰ بیت اطلاعات را پردازش می‌کند. در مقایسه با ناخودآگاه بسیار کند عمل می‌کند. ولی این بخش از ذهن ارادی و خلاق است.

اما در مورد نحوه عملکرد ذهن خودآگاه و ناخودآگاه باید بگوییم:

هر وقت اطلاعات جدیدی از محیط پیرامون به مغز ما می‌رسد، توسط بخش خودآگاه مورد پردازش قرار می‌گیرد، این پردازش به آهستگی صورت می‌گیرد ولی اگر همان اطلاعات، بارها به ذهن ما برسد، کم‌کم  به بخش ناخودآگاه فرستاده می‌شود و در آنجا تبدیل به برنامه‌ای می‌شود که ذهن ناخودآگاه ملزم به انجام آن است. 

به طور مثال :

اگر به کودکی دائماً بگویید: تو احمق و دست‌وپا چلفتی هستی، و هیچوقت در زندگی موفق نمی‌شوی. کم‌کم این جمله‌ها به ذهن ناخودآگاه کودک رانده می‌شود. و در آنجا تبدیل به یک برنامه جدی می‌شود. برنامه‌ای که ذهن ناخودآگاه موظف به اجرای آن است. به همین دلیل ناخودآگاه، دست به اقداماتی می‌زند که ثابت کند این کودک احمق و دست‌وپا چلفتی است.

پس تا اینجای مطلب فهمیدیم :

هر چیزی که در ذهن ناخودآگاه ما ثبت شده به واقعیت تبدیل می‌شود. در واقع هر باوری که در ذهن ناخودآگاه ما قرار دارد، یک برنامه از قبل نوشته‌شده است که حتما اجرایی می‌شود. پس برای اینکه به موفقیت برسیم :

باید برنامه جدیدی به ذهن ناخودآگاه خود بدهیم.

اما چگونه ذهن ناخودآگاه خود را بازنویسی کنیم؟ 

عده‌ای معتقدند با مثبت‌اندیشی و تکرار عبارت‌های تاکیدی می‌توان برنامه جدید را جایگزین برنامه قبلی کرد. اما آیا این امر شدنی است؟

برای رسیدن به جواب کافی است، عملکرد بخش ناخودآگاه و خودآگاه را با هم مقایسه کنید:

در ۹۵ درصد فعالیت‌های روزانه ما، ناخودآگاه با سرعت ۴۰ میلیون بیت بر ثانیه در حال پردازش اطلاعات است. اما بخش ناخودآگاه فقط ۵ درصد فعالیت ما را تحت کنترل دارد. آن هم با سرعت بسیار پایین.

آیا ما می‌توانیم در طی همان ۵ درصد فعالیت خودآگاه، با تلقین و مثبت‌اندیشی برنامه جدیدی به ناخودآگاه بدهیم؟

با اینکه این کار بسیار سخت است اما امکان‌پذیره. ولی تنها با مثبت‌اندیشی نمی‌توان به این خواسته رسید. باید حتما در کنار مثبت‌اندیشی و تکرار عبارت‌های تاکیدی از قدرت اراده هم استفاده کنید.

در واقع باید بتوانید آگاهانه و با اراده روی چیزهایی که دوست دارید، تمرکز کنید. یعنی با تمام توان تلاش کنید هر روز، بیشتر از بخش خودآگاه مغزتان استفاده کنید. تا باورهایی که دوست دارید با تکرار مداوم به بخش ناخودآگاه ذهن برود و در آنجا تبدیل به یک برنامه قابل اجرا شود.

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی