مهمترین مهارت‌های زندگی برای کودکان. ۲
اشتراک گذاری مطلب

مهمترین مهارت‌های زندگی برای کودکان.

مهارت های زندگی چیست و چرا آنها را یاد می گیرید؟
مهارت‌های زندگی برای توصیف مجموعه‌ای از مهارت‌های پایه‌ای که از طریق یادگیری و / یا تجربه زندگی به دست می‌آید،به کار برده می‌شود.، این مهارت‌ها سبب کنترل و حل و فصل مشکلات و مسائل روزمره در زندگی می‌شود.
این مهارت‌ها درس‌های ارزشمندی هستند که  بارها در طول عمر خود مجبور به استفاده از آن هستیم. اما متأسفانه اکثر بچه‌ها تا سن نوجوانی، قادر به استفاده از این مهارت‌ها، در موقعیت‌های دنیای واقعی نیستند.
برای آموزش مهارت‌های زندگی، منتظر نمانید تا بچه‌ها به سن نوجوانی برسند. از همین لحظه برای آموزش درس‌های عملی به کودکتان استفاده کنید.
در ادامه با مهمترین مهارت های زندگی برای کودکان، در خدمت شما هستیم.

۱_مهارت تصمیم گیری:

تصمیم گیری‌ یکی از مهارت‌های زندگی است که هر کودک باید در سن نوجوانی از آن بهره ببرد. برای آموزش مهارت تصمیم‌گیری از مسائل کوچک استفاده کنید مثل انتخاب بین شکلات یا بستنی وانیلی،جوراب آبی یا سفید، بازی با قطار یا اتومبیل؟ نکته حساس در آموزش تصمیم‌گیری این است که کودک باید با پیامد تصمیم خود روبرو شود. یعنی با تصمیم خوب، پاداش بگیرد ویا با تصمیم بد، از پاداش محروم شود.

مهارت تصمیم گیری

۲_سلامت و بهداشت :

زمان آموزش بهداشت فردی از همان اوایل کودکی است.  در این آموزش به آنها توضیح دهید که چرا بهداشت و سلامت بخش مهمی از زندگی است.
موثرترین راه برای آموزش بهداشت به فرزندانتان استفاده از نمودارهای تشویقی است. به مرور این مهارت، ملکه  ذهن کودک می‌شود و به طور ناخودآگاه در طول روز از آن استفاده می‌کند.

۳_مدیریت زمان:


این مهارت از مهارت‌های مهم و اساسی در زندگی روزمره است و آموزش آن وظیفه هر پدر و مادر با مسوولیت می‌باشد.

۴_اماده کردن غذا:

شاید در نظر اول آماده کردن غذا یک مهارت به حساب نیاید.اماکودکانی که با این مهارت آشنا هستند در سن نوجوانی در مکان‌هایی که دور از خانواده هستند احساس درماندگی و بیچارگی نمی‌کنند.انها با آرامش و اعتماد به نفس شروع به تهیه غذا برای خود می‌کنند.
برای آموزش این مهارت، از درست کردن ساندویچ‌های کوچک استفاده کنید. با کمک کودک دلبندتان می‌توانید ساندویچ، کیک، سالاد، دسر و یا آب‌میوه درست کنید،در حین آموزش آنها را با تغذیه سالم آشنا کنید و با ظرافت و دقت، کار با ماکروویو و اجاق گاز را به آنان آموزش دهید. 

مهارت آشپزی

۵ _مدیریت مالی :

 در مورد پول، اهمیت آن و نحوه مدیریت آن با فرزندانتان صحبت کنید. بچه هایتان را با مدیریت پول آشنا کنید تا بتوانند یاد بگیرند که چگونه می توانند صرفه‌جویی کنند، عاقلانه هزینه کنند، تغییر ایجاد کنند و درک کنند که نوشتن یک چک چه عواقبی می‌تواند داشته باشد. 

۶_تمیز کردن خانه:

 گاهی اوقات والدین تمام کارهای مربوط به خانه را، به تنهایی انجام می‌دهند و با اینکار یک فرصت باارزش یادگیری را از کودکانشان می‌گیرند. با آموزش این مهارت به کودکان حس مسولیت‌پذیری را در آنها شکوفا کنید.شاید خنده‌دار به نظر برسد ولی از جمله فعالیت‌های مهم و ضروری در زندگی، تعویض رول دستمال کاغذی، کیسه زباله، خالی کردن کیسه جاروبرقی، تعویض لامپ سوخته و.... است.
عدم آموزش مهارت تمیز کردن محیط اطراف، دردسرهای بیشتری برای شما، در آینده فراهم می‌کند. برخی از فرزندان حتی در سن بیست سالگی هم فادر به تمیز کردن اتاق شخصی و یا میز کار خود نیستند. زیرا مهارت تمیز کردن محیط اطراف خود را نیاموخته‌اند.

مهارت تمیز کردن خانه

۷_شستن لباس:

والدین خلاق ضمن اموزش نحوه شستشوی لباس، شروع به تعلیم انواع بافت و رنگ پارچه به کودک نوپای خود می‌کنند. 

۸_مقایسه کردن:

یکی از معضلاتی که پدر و مادرها در هنگام خرید با آن روبرو هستند، خواسته‌های بی‌پایان فرزندانشان می‌باشد.
شما هم حتما بارها این جمله را از زبان کودکتان شنیده‌اید... این را می‌خواهم... آن را می‌خواهم.
پس آموزش مهارت مقایسه کردن، یکی از موثرترین آموزشهاست. زیرا با این روش، ارزش پول و اهمیت مقایسه کردن بین قیمت و کیفیت محصول را به فرزندان خود یاد می‌دهید. کودکانی که با مهارت مقایسه کردن آشنا هستند، می‌توانند به هنگام خرید صرفه‌جویی عاقلانه‌تری را در پیش بگیرند و انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشند.

۹_سفارش در رستوران‌ها:

 سفارش دادن غذا در رستوران یکی از مهارت‌هایی است که باعث افزایش اعتماد به نفس کودک می‌شود. ضمن آموزش این مهارت، استفاده از کلماتی همچون لطفا سپاسگزارم و... را به آنها یاد دهید.

۱۰_اماده شدن برای مدرسه:

این مهارت، مقدمه‌ای برای آینده کاری فرزندتان می‌باشد. کودک شما، قبل از خوابیدن باید لباس و کتاب و لوازم مورد نیاز مدرسه خود را آماده کند. همچنین قبل از خواب مسواک بزند و ساعت زنگ‌دار خود را برای فردا صبح کوک کند. با یادگیری این مهارت به راحتی در آینده، خود را برای یک روز کاری آماده می‌کند.
امیدواریم این مطلب وبلاگ مهارت‌های زندگی برای شما دوست عزیز مفید بوده باشد.
با سپاس از حضور گرمتون.

۲ دیدگاه

  1. برخی مهارت ها زیرمجموعه ی هم هستند

    مثلا مهارت اداره ی خانه شامل شستن لباس و آشپزی و ... می شود
    دسته بندی مطالب برای وبلاگتون می تونه مفید باشه

  2. عالی بود .

    البته بیان اجازه نمی ده بیشتر از  20 دسته بندی برای وبلاگ بسازید .

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی