عاملی که همیشه و در همه وقت باعث شادی شما می‌شود. ۰
اشتراک گذاری مطلب

عاملی که همیشه و در همه وقت باعث شادی شما می‌شود.

اولین باری که فهمیدم بخش مهمی از شادبودن ما انسان‌ها ژنتیکی است، خیلی تعجب کردم. ولی وقتی روی رفتار خودم و اطرافیان دقیق شدم، متوجه شدم این مساله کاملا صحت دارد. حالا فهمیدم چرا در دوران کودکی‌ام ، بعضی از بچه‌ها همیشه شادتر و پرانرژی‌تر از بقیه بودند و اغلب، همین بچه‌های پرانرژی، بازی‌های گروهی را مدیریت می‌کردند.
ممکن است بگویید: این امکان ندارد! تا حالا چنین چیزی را نشنیدم و نمی‌توانم قبول کنم که شادبودن ما یک امر ژنتیکی باشد.
اجازه دهید : توضیح بیشتری در این مورد بدهم.
تحقیقات علمی روانشناسی، روی برادرهای دوقلوی همسان ، نشان‌دهنده این موضوع است که مقدار شادی در زمان تولد، برای دوقلوهای همسان کاملا یکسان است. در واقع هر کدام از ما، با یک مقدار مشخصی از شادی متولد می‌شویم. این مقدار شادی در افراد مختلف، متفاوت است و از پدر یا مادر به ارث می‌رسد.
می‌توان گفت: حد و اندازه شادی، همچون مقدار هوش امری کاملا ژنتیکی است. بعضی از افراد با مقدار شادی بیشتر (۶ یا ۷) و برخی با مقدار کمتر(۲) متولد می‌شوند.
اما یک نکته جالب در اینجا وجود دارد و آن هم این است که هر وقت ما انسان‌ها، خیلی ناراحت یا خوشحال می‌شویم، بعد از مدتی با گذشت زمان، بدن به حالت اولیه خود از نظر مقدار شادی بر‌می‌گردد. یعنی اگر حد اولیه شادی فرد، هفت باشد. بعد از گذر از یک بحران غم‌انگیز، به همان حد اولیه، یعنی هفت می‌رسد.
شاید مطالعه این پست کمی ناامیدتان کرده‌باشد. ولی نگران نباشید: تاثیر ژنتیک بر شادبودن فرد ۵۰ درصد است و این احتمال نمی‌تواند همه زندگی شما را کنترل کند. بعد از تاثیر ۵۰ درصدی ژنتیک به دومین عامل شادی انسان‌ها می‌رسیم.

دومین عامل موثر در شادبودن چیست؟

دومین عامل به شرایط جسمی و مالی افراد بستگی دارد و فقط ۱۰ درصد روی شادی افراد تاثیر دارد. یعنی تفاوت شادی بین افراد پولدار و فقیر، زشت و زیبا، مجرد و متاهل فقط ده درصد است.
طبق تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته : پولدارترین افراد آمریکا، فقط کمی از کارمندها و مستخدم‌هایی که استخدام کرده‌اند، شادترند.
به طور مثال: گاهی وقتها فکر می‌کنیم اگر روزی صاحب خانه شویم، یا فلان شغل را داشته‌باشیم به خوشبخت‌ترین آدم دنیا تبدیل می‌شویم. با گذشت زمان صاحب خانه می‌شویم، در ابتدا خیلی شاد و خوشحال هستیم ولی به مرور به همه چی عادت می‌کنیم . دیگر مثل سابق از داشتن خانه لذت نمی‌بریم.
پس اگر بهترین شرایط مالی یا جسمی هم داشته‌باشید، فقط کمی نسبت به کسانی که از این نعمت‌ها محروم‌اند، شادتر هستید.
حالا وقتشه در مورد سومین عامل شادبودن صحبت کنیم، عاملی که ۴۰ درصد باقیمانده را شامل می‌شود و از بقیه موارد( ژنتیک و شرایط زندگی) مهم‌تر است. زیرا این عامل تنها عاملی است که همیشه و در همه وقت می‌تواند شما را شاد نگه‌دارد.

سومین و مهمترین عامل شادی کدام است؟

سومین عامل شادی که ۴۰ درصد باقیمانده را در بر می‌گیرد، رفتارهای ارادی ماست. اینکه چه افکار، احساس یا رفتاری را انتخاب می‌کنیم. خبر خوب اینجاست که برای شادبودن می‌توانیم: رفتارهای آدم‌های شاد را بررسی کنیم و از آنها تقلید کنیم، در این صورت به راحتی به شادی می‌رسیم. در واقع ما قادریم با انجام کارهایی که با افکار، احساس، اهداف و نیازهای ما سازگارند، به شادی بینهایتی دست پیدا کنیم. شادبودن در کنترل ماست و از همین امروز می‌توانیم فعالیت‌هایی که باعث ایجاد شادی در ما می‌شود را انتخاب کنیم.
ممکن است این سوال برایتان پیش بیاد که چرا باید رفتارهای دیگران را الگو قرار دهیم؟ چرا باید تلاش کنیم تا شاد باشیم؟ جواب این سوال را در پست زیر مطالعه فرمایید.

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی