پدرومادرهای هلوکوپتری ۰
اشتراک گذاری مطلب

پدرومادرهای هلوکوپتری

آیا تا حالا نام پدر و مادر هلوکوپتری را شنیده‌اید؟ برای اولین بار تو یکی از سایت‌های خارجی با این اصطلاح روبرو شدم، برایم کمی عجیب ولی جالب بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم پستی در مورد پدر‌ومادرهای هلوکوپتری آماده کنم.
پدر‌ومادرهای هلوکوپتری،  معمولا متعلق به نسلی هستند که در دوران کودکی از صبح تا شب تو کوچه و خیابان با هم‌سن و سال‌های خود مشغول بازی و شیطنت بودند،آنها وقت کمتری را در خانه سپری می‌کردند. در نتیجه کمتر تحت نظارت والدین و بزرگترهای خود بودند.
اما همین کودکان به مرور زمان، بزرگ شدند. تشکیل خانواده دادند و صاحب یک یا چند فرزند شدند. اما... اما این والدین جدید، هیچ علاقه‌ای به روش تربیتی قدیم ندارند. آنها برخلاف والدین خود، تمام مدت مراقب فرزندان خود هستند. نگرانی بیشتری برای آینده فرزندان خود دارند، و به همین خاطر به شدت تحت فشار هستند.

اما اجازه دهید کمی بیشتر در مورد خصوصیان والدین هلوکوپتری بدانیم:

این والدین، بیش از حد گرفتار زندگی فرزندان خود می‌شوند. تمام کارهای فرزند خود را مدیریت می‌کنند. شاید در ظاهر، این مسئله مشکلی نداشته‌باشد. اما متاسفانه دخالت بیش از حد پدرومادرها، مانع این است که کودک مسائل مختلف را تجربه کند و مسوولیت کارهایش را بپذیرد.
دخالت این نوع از پدرومادرها، از زمان کودکی تا بزرگسالی همراه فرزندان است. به طور مثال :
در زمان کودکی، مربی، کلاسهای آموزشی و حتی دوستان فرزند خود را انتخاب می‌کنند. تکالیف فرزندشان را انجام می‌دهند. حتی زمانی که فرزند به دانشگاه هم می‌رود، هر روز به او زنگ می‌زنند تا از خواب بیدار شود و به کلاس‌هایش برسد.
نگرانی از اقتصاد و بازار کار، والدین هلوکوپتری را وادار میکند تا کنترل بیشتری بر زندگی فرزند خود داشته‌باشند ، به همین دلیل برخی از والدین، یک رزومه درست‌وحسابی برای فرزند خود درست می‌کنند، سپس خود شروع به جستجوی کار برای دلبندشان می‌کنند.
در بعضی موارد، راهنمایی و مراقبت این پدرومادرها عالی‌ است، ولی مراقبت زیاد، مانع بزرگی برای موفقیت فرزندان می‌شود. زیرا آنها را از تجربه کردن واقعیت‌های زندگی محروم می‌کنند.
والدین هلوکوپتری باعث می‌شوند، فرزندان چیزی از حل مسئله یاد نگیرند. این کودکان وقتی تبدیل به یک بزرگسال می‌شوند، فادر نیستند با مشکلات زندگی دست‌وپنجه نرم کنند، چون همیشه دیگران این کار را انجام دادند و آنها با چگونگی حل کردن مسئله بیگانه‌اند.
متاسفانه طبق تحقیقاتی که در آمریکا روی دانشجویان صورت گرفته، افرادی با والدین هلوکوپتری، اضطراب و افسردگی بیشتری نسبت به همسالان خود دارند. هر چه میزان محافظت خانواده بیشتر باشد، خطر افسردگی و اضطراب برای فرزندان بیشتر خواهد بود.

اما چرا با وجود حمایت و مراقبت والدین هلوکوپتری، فرزندان آینده روشنی نخواهند داشت؟

علت این مساله کاملا واضح و روشن است.
شما کودکی را تصور کنید که اجازه ندارد دوستان خود را انتخاب کند. حق ندارد آنطور که دوست دارد، بازی کند. نمی‌تواند با خوشحالی، درون گودال کوچک پر از آب بپرد. وقتی با کودک دیگری دعوا می‌کند، این پدرومادر هستند که از او دفاع می‌کنند.
وقتی همین کودک به مدرسه می‌رود، تمام تکالیفش را با کمک والدین انجام می‌دهد. این کار به قدری تکرار می‌شود که کودک در نبود پدرومادرش قادر به انجام تکالیف مدرسه‌اش نیست.
اگر در مدرسه هم مشکلی پیدا کند، پشت پدرومادر هلوکوپتری‌اش پنهان می‌شود. چون همیشه آنها برای دفاع و مراقبت از او حاضر هستند.
از آنجایی که همیشه و همه جا این فرزندان تحت حفاظت خانواده قرار دارند، کم‌کم اعتماد‌به‌نفس خود را از دست می‌دهند. چون از یک طرف هیچوقت شرایطی نداشتند که خودشان با مشکلات پیش‌ آمده دست‌وپنجه نرم کنند، از طرفی رفتار والدین اینطور به آنها القا می‌کند که شما بدون ما قادر به حل مشکلات نیستید.


۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی