چگونه بسته‌بندی کالا باعث جذب مشتری می‌شود؟ ۰
اشتراک گذاری مطلب

چگونه بسته‌بندی کالا باعث جذب مشتری می‌شود؟

اگر از شما بپرسند: چرا این لباس را خریدید؟ در جواب چه می‌گویید؟ ممکن است بگویید چون جنس خوبی دارد یا قیمت مناسبی داشت و یا.... شما می‌توانید صدها دلیل برای خرید لباس جدیدتان بیاورید. اما موضوع اینجاست : که اکثر خریدهای ما، ناخودآگاه صورت می‌گیرد. ما تصور می‌کنیم به خاطر یک سری مزیت‌ها، فلان محصول را خریدیم، ولی بیشتر دلایلی که برای خرید کردن می‌آوریم، فقط و فقط توجیه است. ما دوست داریم فکر کنیم چیزهایی که می‌خریم آگاهانه و منطقی است ولی تحقیقات بازاریابی، ثابت کرده رفتار مصرف‌کننده‌ها تحت تاثیر بخش ناخودآگاه مغز است. در واقع این ذهن ناخودآگاه‌ است که مشتری را ترغیب به خریدکردن می‌کند.

اما چرا ذهن ناخودآگاه، مشتری را تشویق به خرید می‌کند؟

ضمیر ناخودآگاه احساس‌گراست، به همین دلیل، هر چیزی که احساسات را تحریک کند، سبب فعالیت غیرارادی ضمیر ناخودآگاه می‌شود. از آنجایی که رنگ و شکل بسته‌بندی‌ها به طور شگفت‌انگیزی جذاب و چشم‌نوازاند، باعث بیداری ذهن ناخودآگاه می‌شود. در این شرایط بخش ناخودآگاه، کنترل امور را در دست می‌گیرد و با ارائه دلایل به ظاهر منطقی، مشتری را ترغیب به خرید می‌کند.
این نوع فعالیت کاملا عادی است. مغز ما همیشه دنبال راهی برای فرار از فکرکردن و تصمیم‌گیری‌های منطقی است.
یکی از این راههای میانبر، استفاده از اطلاعات و تجربه‌های خوشایند و ناخوشایند قبلی است. به طور مثال :
رنگ و فرم بسته‌بندی محصولات، قادر است روی ذهن عاطفی مصرف‌کننده تاثیر بگذارد و همین عامل، روی رفتار خرید فرد، تاثیر می‌گذارد.
طبق مقاله‌ای که در اکتبر ۲۰۱۳ در مجله روانشناسی و بازاریابی منتشرشده : بسته‌بندی‌های جذاب، باعث فعالیت بیشتر مغز می‌شود. اما این نتیجه از کجا به دست آمد؟
روانشناسان شروع به اسکن MRI شرکت‌کنندگان کرد. آنها مغز شرکت‌کنندگان را هنگام تماشای بسته‌بندی‌های مختلف، اسکن می‌کردند. هنگامی که فرد، بسته‌بندی جذابی را می‌دید، فعالیت مغزش بیشتر می‌شد، جالب اینجاست: این فعالیت در قسمت‌هایی از مغز بیشتر دیده‌می‌شد که مربوط به پاداش بود.
برعکس، بسته‌بندی‌های فاقد جذابیت، باعث فعالیت‌های قسمت منفی مغز می‌شد. این شواهد علمی ثابت می‌کند، بسته‌بندی بر رفتار خرید مصرف‌کننده تاثیر می‌گذارد.

اما چه چیزهایی در یک بسته‌بندی خوب، نظر مشتری را به خود جلب می‌کند؟

۱_ شمایل چاپ شده روی بسته‌بندی.

نمادها و تصاویر روی بسته‌بندی، اولین چیزی است که قابل تشخیص است. به طور معمول، نمادها، راهی برای ورود به قلب و ذهن مصرف‌کننده است.

۲_ زیبایی بسته‌بندی.

زیبایی بسته‌بندی، چیزی است که توجه خریداران را به سمت محصول جلب می‌کند. هر چه طراحی جذاب‌تر باشد، مصرف‌کننده وقت بیشتری را صرف دیدن محصول می‌کند.

۳_ تایپوگرافی مورد استفاده در بسته‌بندی.

تایپوگرافی که در بسته‌بندی از آن استفاده شده، عامل دیگری برای جذب مشتری است. اندازه، رنگ و سبک نوشتن کلمات، باعث می‌شود مشتری وقت بیشتری را صرف نگاه‌کردن محصول کند.

۴_ حمل‌ونقل راحت‌تر.

یکی دیگر از مزایای بسته‌بندی اصولی، حمل‌ونقل آسان‌تر و ایمن‌تر محصولات است. نکته‌ای ظریف، که همیشه باید به آن توجه شود.
در آخر یادآور می‌شویم :
از هر ده نفر، هفت نفر به خاطر ظاهر محصول آن را می‌خرند. و این انتخاب به خاطر تاثیر خوبی است که آن بسته‌بندی روی ضمیر ناخودآگاه فرد می‌گذارد. پس حتما در ارائه محصول، به رنگ و فرم بسته‌بندی و اثر روانشناسی آن توجه کنید.
موفق باشید.

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی