چطور از شر افکار منفی و مزاحم خلاص شویم؟ ۰
اشتراک گذاری مطلب

چطور از شر افکار منفی و مزاحم خلاص شویم؟

ذهن شما، محل زندگی افکارتان می‌باشد . وقتی به چیز ناخوشایندی فکر می‌کنید، در واقع یک دعوتنامه دوستانه برایش می‌فرستید تا بیاد و در ذهن شما اقامت کند. بعد از مدتی متوجه می‌شوید، این افکار منفی، انرژی زیادی را از شما می‌گیرد، باعث می‌شود احساس افسردگی، اضطراب و استرس کنید. حتی در بی‌ضررترین حالتش سبب کاهش عزت‌نفس‌تان می‌شود.
در چنین مواقعی، اغلب به این نتیجه می‌رسید که برای داشتن یک زندگی شاد و آرام بهتر است این افکار منفی را از ذهنم بیرون کنم. ولی متاسفانه هر چه بیشتر در مقابل این افکار، مقاومت می‌کنید، کمتر نتیجه می‌گیرید. پس راه مقابله با افکار منفی این نیست که سعی کنید به اتفاقات ناخوشایند فکر نکنید. اتفاقا این رفتار، سبب نشخوار بیشتر فکرهای منفی می‌شود.
شاید بپرسید:
پس چطور از شر افکار مزاحم و منفی خلاص بشم؟
برای خلاص شدن از افکار منفی،حتماً باید رویکرد منحصر‌به‌فردی را امتحان کنید.چیزی متفاوت از روش‌هایی که تا به حال به کار بردید. در زیر راهکارهای ویژه‌ای برای حل این مشکل اورده‌شده‌است:

۱۰ راه برای پاکسازی ذهن از افکار منفی.

۱_ همیشه در جستجوی چیزهای خوب در زندگی‌تان باشید:

گاهی اوقات به قدری غرق در افکار و اتفاقات منفی پیرامون خود می‌شویم که چیزهای مثبت و شادی‌آور از مقابل چشمان ما دور می‌شوند. این ایده بینظیری است که دنبال چیزهای خوب بگردیم. می‌توانیم این جستجو را به یک عادت روزمره تبدیل کنیم.
برای شروع، از قدردانی از طعم عالی غذا و نوشیدنی که دوست داریم، استفاده می‌کنیم. می‌توانیم به هر چیزی که باعث لذت و شادی ما می‌شود، توجه کنیم.

۲_ یک زمان مشخصی را به افکار منفی‌تان اختصاص دهید:

  شاید این نکته باعث تعجب شما شود. ولی درست دیدید. باید زمان مشخصی برای افکار منفی تعیین کنید. و این زمان از ده دقیقه بیشتر نباشد.
اما چرا باید زمانی را به فکر کردن به چیزهای ناخوشایند اختصاص دهیم؟
چون اگر این کار را نکنیم و تمام تلاش خود را انجام دهیم که افکار منفی را مهار کنیم، این افکار به گوشه‌ای از ذهن ما می‌روند و به مرور روی هم تلمبار می‌شوند تا به نقطه‌ای می‌رسند که سرریز می‌شوند و برای ما مشکل ایجاد می‌کنند.

۳_ مسؤولیت کارهای خود را به عهده بگیرید:

شاید بپرسید این چه ربطی به از بین بردن افکار منفی دارد؟ اما ربط دارد.
خیلی وقتها برای توجیه رفتارهای اشتباه خود، چنین جمله‌هایی را به کار می‌بریم:
مقصر من نیستم، من فقط به خاطر استرس این کار را کردم. من چاره‌ای نداشتم. فلانی مقصره... و به خاطر مقصر دانستن دیگران و شرایط ناراحت می‌شویم، فکر می‌کنیم در شرایطی قرار داشتیم که کاری از ما ساخته نبود. اما ما مسوول هستیم، در قبال هر تصمیمی که می‌گیریم مسوولیت داریم. وقتی اینطور فکر کنیم، قادریم شرایط را به نفع خودمان کنترل کنیم و مانع ناراحتی‌های آینده شویم.

۴_ افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنید:

این کار ساده است. کافی است توجه کنید چه وقت تفکر منفی شما شروع می‌شود.
به طور مثال :
وقتی اشتباه می‌کنید، از دست خودتان عصبانی می‌شوید، ممکن است فکر کنید من چقدر احمق و خنگم!
تکرار این جمله‌ها، شما را بیشتر ناراحت و عصبانی می‌کند. بیایید این فکر منفی را با فکر مثبت جایگزین کنیم. بدین صورت که : از این به بعد هر گاه اشتباه کردید، به خود بگویید بزرگترین ذهن‌ها هم اشتباه می‌کنند، هر اشتباهی برابر است با یادگیری بیشتر.  

۵_ قدردانی کردن را تمرین کنید:

به جرأت می‌توانم بگویم قدردانی کردن، یکی از راهکارهایی است که همه افراد موفق آن را انجام می‌دهند. قدردانی کردن روشی خارق‌العاده برای مثبت‌ترشدن است. این روش، هم برای سلامت جسم و هم روح موثر است.
تصمیم بگیرید : هر روز بابت سه مورد قدردانی کنید حتی در روزهای بد. مطمئن باشید حتی در روزهای بد هم قادرید مواردی را برای تشکر‌کردن پیدا کنید.
به طور مثال : قدردانی به خاطر سلامتی، مواد غذایی، آب، برق، گاز، خانواده، فرصت‌های شغلی، کلاسهایی که در آن شرکت می‌کنید و چیزهایی که باعث می‌شود حتی برای یک لحظه بخندید.

۶_ خود را از عوامل منفی دور کنید:

غالبا، ما بدون اینکه متوجه شویم خود را با عوامل منفی زیادی محاصره می‌کنیم. مثل
الف) رسانه‌های اجتماعی.
یکی از پیامدهای استفاده از شبکه‌های اجتماعی، مقایسه خود با دیگران است و متاسفانه همیشه در این مقایسه، این ما هستیم که بازنده‌ایم. زیرا افراد همیشه بهترین عکس و تصویر را از خود و زندگی خود نشان می‌دهند. در واقع ما مدام ظاهر زندگی آنها را با باطن زندگی خود مقایسه می‌کنیم که نتیجه خوبی نخواهد داشت.
ب) افراد سمی.
از افراد منفی‌نگر دوری کنید. این افراد ممکن است جز دوستان، فامیل و یا حتی خانواده شما باشند.
به جای این افراد ناامید و همیشه در حال شکایت، دوستانی مثبت، حامی  وشاد پیدا کنید.
ج)اخبار
بدون شک، اطلاع‌رسانی در عصری که در آن زندگی می‌کنیم بسیار حائز اهمیت است. ولی می‌توانید گوش‌دادن به خبرهای بد و ناگوار اخبار را به ساعاتی غیر از اول صبح اختصاص دهید.

۷_ از عبارت‌های تاکیدی مثبت استفاده کنید:

تکرار عبارات تاکیدی می‌تواند به شما در غلبه بر افکار منفی کمک کند. تحقیقات حاکی از این است که حتی بدترین موقعیت‌ها هم با تکرار جمله‌های مثبت تغییر می‌کنند.
از جمله‌هایی مثل: من باهوش هستم. من قوی هستم. من در همه شرایط مثبت فکر می‌کنم،  افکار منفی هیچ تاثیری روی من ندارند و... استفاده کنید.

۸_ با دیگران مهربان باشید:

خوشحال کردن دیگران، راهی عالی برای خوشبختی خودتان است. مهربانی کردن، این امکان را به شما می‌دهد تا تمرکز خود را از افکار منفی دور کنید.

۹_ با خودتان دوست باشید.

ما انسان‌ها در طی روز، بیشتر از همه با خودمان حرف می‌زنیم. و متاسفانه در بیشتر اوقات، این حرف‌زدن  با نامهربانی و بی‌رحمی همراه است. برای کنترل افکار منفی، اول سعی کنید به بهترین دوست خود تبدیل شوید . با خود مثل یک دوست عزیز رفتار کنید، رفتاری همراه با دلسوزی، صبر و مهربانی.

۱۰ _ زبان بدن خود را تغییر دهید:

حالت بدن روی افکار انسان تاثیر دارد. وقتی اخم می‌کنید، احتمالا به افکار منفی اجازه ورود به ذهن‌تان را می‌دهید. حتی طرز نشستن و راه‌رفتن شما هم بسیار تاثیرگذار است. وقتی صاف و محکم می‌نشینید، ناخودآگاه سرشار از اعتماد‌به‌نفس می‌شوید و همین، روی افکارتان تاثیر می‌گذارد.

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی