چگونه کودکی مثبت‌اندیش تربیت کنیم؟ ۰
اشتراک گذاری مطلب

چگونه کودکی مثبت‌اندیش تربیت کنیم؟

تا حالا چندبار برایتان پیش‌آمده با کسی بحثی کرده‌باشید و تا مدتها، آن بحث و حرفهای ناخوشایند، در ذهنتان جا خشک کرده‌بود؟ چند بار با همسر یا همکارتان دعوا کردید و تا هفته‌ها بعد، آن اتفاق و فحش‌ها را در ذهنتان مرور کردید؟ تقریبا اکثر ما این تجربه‌ها را هر روز پشت‌سر می‌گذاریم. هر روز و هر لحظه به اتفاقات ناگوار روز قبل، ماه قبل و حتی سالهای قبل فکر می‌کنیم. انگار هیچوقت قصد متوقف شدن ندارند. هر دفعه با شدت و قدرت بیشتری خود را نشان می‌دهند!
حال سوال من از شما عزیزان این است: آیا دوست دارید فرزندتان هم مثل شما باشد؟ آیا دوست دارید او هم، هر لحظه از زندگی‌‌اش را، به مرور خاطرات تلخ گذشته بپردازد؟
مطمئناً این چیزی نیست که برای فرزند دلبندتان بخواهید. ما در این پست وبسایت چیکادی،در مورد آموزش مثبت‌اندیشی به کودکان صحبت خواهیم کرد. در واقع در مورد بهترین هدیه‌ای که می‌توانید به کودکتان بدهید، بحث خواهیم کرد.
بهترین هدیه‌ای که هر پدرومادری می‌توانند به فرزندشان بدهند، آموزش مثبت‌اندیشی به انهاست. مثبت‌اندیشی به کودکتان کمک می‌کند، چالش‌های زندگی را پشت‌سر بگذارد. در هنگام برخورد با مشکلات، به جای نگرانی و ترس و عصبانیت راههای مختلف را امتحان کند. خوش‌بین باشد و مشکلات را موقتی بداند. این راز موفقیت در پرورش کودکی شاد با روان سالم است.

چگونه کودکی شاد تربیت کنیم

راههای آموزش مثبت‌اندیشی به کودکان:

۱_ روز را با لبخند آغاز کنید.

روز را با لبخند‌زدن به فرزندان خود شروع کنید و از آنها در مورد اتفاقاتی که در طی روز باعث خنده و لبخند‌زدن آنها می‌شود، بپرسید. هنگامی که بچه‌ها به سوالات شما جواب  می‌دهند، با یک تلاش آگاهانه به پاسخ آنها لبخند بزنید و آن را مورد تأیید قرار دهید.

۲_ با کلمات مثبت به کودکتان سلام کنید.

با کلماتی همچون سلام خوش‌تیپ، صبح‌به‌خیر دختر شیرینم روز را آغاز کنید. یک سلام و احوال‌پرسی ویژه باعث بیشتر شدن انرژی مثبت در خانه می‌شود.

۳_ از کودکتان تعریف و تمجید کنید.

دنبال اتفاقات خاص برای تشویق کودکتان نباشید. بابت هر کار کوچکی که انجام می‌دهد از او تعریف کنید. کارهای کوچک او را بزرگ کنید و از آن قدردانی کنید. با این روش هیچ کودکی در آینده دنبال اعتیاد و فساد اخلاقی نمیرود.

۴_ در هنگام شکست از کودکتان محافظت کنید.

ما به عنوان پدرومادر می‌خواهیم فرزند خود را از شکست‌خوردن دور کنیم. اما شکست بخشی از زندگی و یادگیری است. وظیفه ما این است در هنگام شکست، بدون قیدوشرط آنها را دوست‌داشته‌باشیم و به آنها احترام بگذاریم.

۵_برای صحبت کردن در دسترس باشید.

هر گاه فرزندتان قصد دارد با شما صحبت کند، تلفن را کنار بگذارید، از ظرف‌شستن دست‌بردارید و به حرفهای او گوش دهید. کاری کنید که احساس کند خاص و منحصربه‌فرد است.

۶_ برای فرزندتان الگوی مثبت‌اندیشی باشید.

شما به عنوان والدین اولین و مهمترین الگوی  فرزندتان هستید. اگر رفتاری مثبت داشته‌باشید، این احتمال وجود دارد که آنها نیز از شما یاد بگیرند. از طریق گپ‌های روزمره خود می‌توانید به آنها نشان دهید که چگونه مشکلات را به صورت مثبت حل کنند.
کمی به رفتار خود دقت کنید. آیا با خود مثل یک فرد باارزش رفتار می‌کنید؟ آیا به دنبال راههایی برای خندیدن و لبخندزدن هستید؟ به هنگام شکست چه واکنشی از خود نشان می‌دهید؟
رفتارهای شما الگویی برای فرزندتان است. این موضوع را هیچ‌وقت فراموش نکنید.

۷_با کودکتان مثبت صحبت کنید.

تکرار کلمات مثبت با صدای بلند باعث تقویت افکار مثبت می‌شود و به فرد کمک می‌کند به خود و توانایی خود ایمان داشته‌باشد. گفتن کلماتی مثل تو می‌توانی، تو دوست‌داشتنی هستی، تو زیبا هستی و.... باعث می‌شود، کودک حس خوبی نسبت به خودش و توانایی‌هایش داشته‌باشد.

۸_ قدردانی کردن را به کودک یاد دهید.

یادآوری چیزهای خوبی که در زندگی داریم، بلافاصله حس خوبی را به ما القا می‌کند. از کودکتان بخواهید در مورد چیزهای خوبی که از آن لذت می‌برد، فکر کند و بابت آنها خدا را شکر کند. این روش سبب می‌شود، کودک به داشته‌های خود توجه کند و به مرور باعث نگرش مثبت می‌شود.

۹_ خواندن کتاب‌هایی که پیام مثبت و الهام‌بخش دارد.

خواندن کتاب هایی که پیام مثبت و الهام‌بخش دارد، راهی عالی برای آموزش مثبت‌اندیشی است. .

۱۰_به آنها بیاموزید که چگونه با احساسات خود کنار بیایند.

هیچکس نمی‌تواند همیشه شاد و خوشحال باشد. همیشه روزهایی وجوددارد که فرزند شما دچار مشکل شود یا احساس غم و اندوه کند. به آنها نشان‌دهید که احساس غم، خشم، ناامیدی بخشی از زندگی است. ما آنها را سرکوب نمی‌کنیم بلکه باید یادبگیریم که آنها موقت و گذری هستند.

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی