با قدرت مثبت تفکر منفی آشنا شوید. ۰
اشتراک گذاری مطلب

با قدرت مثبت تفکر منفی آشنا شوید.

کتاب قدرت تفکر مثبت نوشته وینسنت پیل یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سال ۱۹۵۲ بوده‌است در این کتاب، سخنان افراد موفقی همچون مهاتما گاندی، ویلی نلسون، راجر فدرر و.... اورده‌شده که بر تفکر مثبت تاکید می‌کردند. اما بدبین بودن، خیلی هم بد نیست. در واقع یک جورایی به واقعیت نزدیک‌تر است. به اطرافتان نگاهی کنید، به رفتارهای مردم با یکدیگر و یا حتی به عناوین روزنامه‌ها یا تیتر اخبار در شبکه‌های اجتماعی، همه و همه نشان‌دهنده یک دنیای پر از جرم و جنایت و ناامنی است.
مطمئنا بدبین‌بودن در چنین شرایطی کاملا منطقی و توجیه‌پذیر است.
در واقع بدبینی فوایدی دارد که تا حالا کمتر کسی در مورد آن صحبت کرده. ما در این پست از وبسایت چیکادی به مرور مزایای بدبین‌بودن می‌پردازیم:
بدبین کیست؟ به فردی که همیشه انتظار بدترین اتفاق‌ها را دارد، بدبین می‌گویند. اما آیا می‌دانید بدبین بودن هم انواع مختلفی دارد؟
به طور مثال : یک نوع از بدبینی به نام بدبینی دفاعی وجود دارد که نه تنها مضر نیست بلکه فواید زیادی هم دارد.
جولی نورم _ محقق روانشناسی کالج ولزلی در ماساچوست_ معتقد است: بدبینی دفاعی یک استراتژی موثر برای مقابله با اضطراب و کمک به مدیریت اضطراب است که هیچگونه تاثیر منفی بر عملکرد شخص ندارد.
در اکثر موارد وقتی فردی دچار اضطراب می‌شود، سعی می‌کند از آن شرایط فرار کند. این فرار کردن هیچ کمکی به وی در حل مشکل اضطراب نمی‌کند. بهترین راه، مقابله با اضطراب است و بدبینی دفاعی یک نوع روش مقابله با اضطراب است.
بدبینی دفاعی سبب می‌شود فرد به استراتژی‌های مناسب برای حل مسئله فکر کند و خود را برای مواجهه با نتایج منفی آماده کند.
به طور کلی هنگامی که مردم به طور دفاعی، بدبین می‌شوند، شروع به برنامه‌ریزی می‌کنند تا برای هر اتفاقی در آینده آماده باشند. این عمل باعث می‌شود در پایان عملکرد بهتری داشته‌باشند و شرایط استرس‌زا را تبدیل به موقعیتی مثبت و مفید کنند.
نتایج تحقیقات دانشکده پرستاری در دانشگاه Case Western Reserve در کلیولند حاکی از این است که فرد خوش‌بین است ممکن است برای نتایج منفی آماده نشود ، اما در مقابل، یک بدبین دفاعی، انتظار بهترین شرایط را ندارد. پس، منتظر پیشامدهای ناگوارست و خود را برای وقوع این پیشامدها آماده می‌کند.
به عنوان مثال ، یک بدبین دفاعی که قرار است تحت عمل جراحی تعویض زانو قرار گیرد ، تصور نمی‌کند که بهبودی وی سریع و آسان خواهد بود. بنابراین شروع به بررسی جزئیات ماجرا می‌کند. جزئیاتی همچون:
آیا بعد از مرخص شدن از بیمارستان احتیاج به فیزیوتراپی دارم؟ آیا بعد از عمل به مراقبت‌های پرستاری نیاز دارم؟ آیا باید از داروهای ضد درد استفاده کنم؟ اگر مجبور باشم مدتی در خانه استراحت کنم، چه کسی برایم غذا تهیه می‌کند؟ اگر برای چند ماه نتوانم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنم، برای انجام کارها چه باید بکنم؟ آیا در دوران بعد از عمل نیاز به کمک خانواده، دوست یا پرستار دارم؟
دقت کنید: "یک بدبین دفاعی، در مورد همه این موارد فکر خواهد کرد."
او برنامه‌های دقیقی برای رفع این نگرانی‌ها تدوین خواهدکرد. در مقابل، فرد خوشبین برای مقابله با چالش‌هایی که پیش خواهد آمد هیچ برنامه‌ای ندارد. و همین امر او را تحت شرایط خیلی سخت قرار می‌دهد.
ضمنا خوش‌بینی بیش از حد گاهی فرد را از رسیدن به بهترین نتیجه، چه در زندگی شخصی و چه در محیط کار باز می‌دارد. زیرا امید زیاد به آینده‌ای بهتر، منجر به تصمیم‌گیری ضعیف می‌شود. تحقیقات نشان‌دهنده این مساله است که افرادی که نگرش مثبتی به آینده دارند، کمتر در دنیای واقعی  رویاهای خود را دنبال می‌کنند.
یکی دیگر از فواید بدبین بودن مربوط به سلامتی فرد است. به هنگام شیوع یک بیماری عفونی، بدبین‌ها در مقایسه با خوشبین‌ها بیشتر نگران می‌شوند اما اقدامات پیشگیرانه را جدی‌تر می‌گیرند به عنوان مثال :مرتبا دست‌های خود را می‌شورند و در صورت بروز هر گونه عارضه‌ای فورا به پزشک مراجعه می‌کنند.
  در آخر یادآور می‌شویم:
مردان و زنان در سراسر جهان از تفکر مثبت به عنوان راهی برای دستیابی به سلامت، ثروت و شادی استفاده می‌کنند. این روش تفکر به آنها کمک می‌کند تا موانع چالش‌برانگیز را از سر راه بردارند. اما با این وجود بدبینی هم فواید خاص خودش را دارد. از آنجا که بدبین‌ها همیشه نیمه خالی لیوان را می‌بینند، علاوه بر اینکه انتظارات و توقعات کمتری دارند، اغلب برای بدترین شرایط آماده می‌شوند.  همچنین افراد بدبین، بیشتر تمایل دارند مسائل و کارها را شخصا به عهده بگیرند.

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی