خصوصیات رفتاری کودکان باهوش ۱
اشتراک گذاری مطلب

خصوصیات رفتاری کودکان باهوش

آیا کودک شما فقط باهوش است یا یکی از نخبگان روشنفکر فرداست؟ بدون شک همه کودکان خاص و منحصر‌به‌فردند، اما بعضی از آنها متفکران بعدی جهان خواهند بود. ولی چگونه می‌توانید بگوییم که کودک کوچک ما چیزی در حد انیشتین یا ماری کوری است؟ اصلا می‌توان چنین چیزی را از قبل پیش‌بینی کرد؟
در آمریکا، انجمنی به نام انجمن کودکان بااستعداد وجود دارد که وظیفه‌اش پیدا کردن کودکان نخبه است. این انجمن ،برای شناسایی کودکان باهوش از معیارهای پیچیده‌ای استفاده می‌کند. جالب اینجاست نمرات آزمون جزء معیارهای اندازه‌گیری هوش محسوب نمی‌شود. مربیان این انجمن، به طور دائم در جستجوی علائم هایی از هوش هستند که قابل سنجش با آزمون و امتحان نیستند. در حقیقت، آنها به دنبال یک یا چند حوزه علمی یا هنری‌اند که کودک در آنها توانایی ویژه‌ای دارد. به این توانایی‌های ویژه استعداد گویند. و بر اساس همین استعدادها میزان نخبه‌بودن فرد تخمین‌ زده‌می‌شود.

اما از کجا بفهمیم کودک ما نخبه است. برای فهمیدن این موضوع به علائم گفته‌شده در ادامه مقاله توجه فرمایید.

۱_ مهارت زبانی.

کودکانی که نسبت به همسالان خود از مهارت زبانی بالاتری برخوردار هستند. به طور مثال :
در حین صحبت از واژگان بیشتری استفاده می‌کند. در واقع دایره لغات گسترده‌تری دارد.

۲_ عاشق خواندن هستند.

شاید این جمله " کودکان باهوش به کتاب خواندن علاقه‌مندند." خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد. ولی واقعیت این است که این کودکان قبل از رفتن به مدرسه خواندن را یاد می‌گیرند. به قدری به کتاب خواندن علاقه دارند که مطالعه یکی از تفریحات آنها محسوب می‌شود.

۳_ کنجکاوی.

بچه‌های باهوش به دنیای اطراف خود بیشتر توجه می‌کنند و همین توجه‌کردن باعث ایجاد سوال برای آنها می‌شود. این بچه‌ها دائما در حال سوال پرسیدن هستند. گاهی هم با سوال کردن می‌خواهند صبر والدین خود را بسنجند. از طرفی کنجکاوی به اندازه هوش مهم است و داشتن ذهن کنجکاو نشانه خوبی برای موفقیت است. زیرا سوال پرسیدن کودکان، تمایل ذاتی آنها را به  یادگیری نشان می دهد.

۴_ حافظه استثنایی.

  واضح است داشتن یک حافظه خوب برای یادگیری و حفظ اطلاعات جدید چه در مدرسه و چه در خانه مهم و اساسی است. کودکان باهوش، در به خاطر سپردن نکات کلیدی بسیار خوب عمل می‌کنند. آنها متوجه کوچکترین جزئیات در رفتار و عملکرد دیگران می‌شوند و همه چیز را خوب به یاد می‌آورند. آنها به آسانی حوادث گذشته، چهره‌ها، مکان‌ها و حتی جاهایی که اسباب‌بازی خود را پنهان کردند را به یاد می‌آورند.

 ۵_ علاقه به موضوعی خاص.

بچه‌های باهوش اغلب در یک موضوع خاص، اطلاعات زیادی دارند. مثلا: نام علمی تمام دایناسورها را می‌دانند.

۶_ هم‌صحبتی با بزرگسالان.

کودکان تیزهوش در ارتباط برقرار کردن با همسالان خود کمی مشکل دارند. آنها اغلب در کلاس‌های درس بی‌حوصله می‌شوند زیرا درک مفاهیم آموزشی برای آنها بسیار راحت و بدون چالش است. در بیشتر مواقع، این کودکان به دنبال هم‌صحبتی با بزرگسالان هستند. تا اینگونه ذهن همیشه کنجکاو خود را آرام کنند. در ضمن وقت گذراندن با افراد بزرگتر سبب می‌شود، چیزهای بیشتری یاد بگیرند.
۷_ توان برقراری ارتباط بین اتفاق‌ها.
اجازه دهید با یک مثال این مورد را توضیح دهم : وقتی لباس می‌پوشید، کودک می‌فهمد قصد خروج از منزل را دارید. شاید به نظر ساده و پیش‌پاافتاده باشد ولی در واقع، کودک قادر است بین اتفاق‌ها ارتباط برقرار کند و اقدام بعدی شما را حدس بزند. و یا زمانی که به آشپزخانه می‌روید، کودک انتظار دارد با خوراکی برگردید. قدرت پیش‌بینی اتفاق‌ها و عکس‌العمل‌های دیگران نشانه هوش بالای کودک است.
۸_ خوب نمی‌خوابند.
بچه‌های باهوش به سختی می‌خوابند. عجیب است ولی واقعیت دارد. مغز این کودکان نسبت به دیگران بیشتر تحریک می‌شود، و همین مساله خوابیدن را برای آنها دشوارتر می‌کند.
۹_ احساساتی‌اند.
احساساتی بودن نشانگر هوش بالاست. کودکان نابغه، به احساسات و عواطف دیگران بیشتر واکنش نشان می‌دهند. با ناراحتی دیگران، ناراحت می‌شوند و شروع به همدلی می‌کنند. این مساله نشانگر مهارت اجتماعی بالای کودک است.

۱ دیدگاه

  1. سلام

    سال نو مبارک.

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی