مرز بین صداقت و بدجنسی کجاست؟ ۵
اشتراک گذاری مطلب

مرز بین صداقت و بدجنسی کجاست؟

شما چگونه فردی هستید؟ صادق یا بدجنس؟
صداقت همیشه بهترین سیاست است و بدون‌شک، صادق بودن،  یک کیفیت بسیار ارزشمند در زندگی است. صادق بودن  یکی از جنبه‌های تحسین‌برانگیز زندگی است. اما متاسفانه ، به نظر می‌رسد که مردم، بدجنسی را با "صداقت" اشتباه گرفته‌اند. 
صادق بودن به شما بهانه‌ای برای بی‌ادب بودن نمی‌دهد. به شما یک گذر آزاد برای اینکه دیگران را خفه کنید، نمیدهد. بین صداقت و بدجنسی خط باریکی وجود دارد که گذر از این خط ما را با دو دنیای متفاوت روبرو می‌کند.
برای توضیح بدجنسی باید بگویم، همه ما نظرات خودمان را داریم. گاهی اوقات برایمان سخت است که آنها را به اشتراک نگذاریم. اما آنچه باید بدانیم این است که هر عقیده‌ای نباید بیان شود و لازم نیست همه بدانند، ما دقیقا به چه چیزی فکر می‌کنیم.
اگر با خودمان صادق باشیم، متوجه می شویم به اسم صداقت ، اندیشه‌های فرعی گذرا و کوتاه خود را بیان می‌کنیم تا ترس، درد و رنج‌مان را تسکین دهیم. در این مواقع، نظرات خود را، با بیرحمی بیان می‌کنیم تا شاید از درون احساس بهتری پیدا کنیم. و خود، بهتر از هر کس دیگر می‌دانیم این صداقت نیست.

انسان صادق



و اما صداقت یعنی عشق.

در صداقت، احترام به طرف مقابل وجود دارد. حرف‌هایی زده‌می‌شود که باعث پیشرفت طرف مقابل می‌شود، بدون آنکه آسیبی به وی برساند. فرد صادق در بیان حرف‌هایش مصلحت طرف مقابل را بر مصلحت خویش ترجیح می‌دهد. بر خلاف بدجنسی، که فرد به کسی به غیر از خودش اهمیت نمیدهد.

اما چگونه فرد صادقی باشیم؟

برای اینکه با دیگران صادق باشیم اول باید با خودمان صادق باشیم. در واقع باید خود را بشناسیم، و بدانیم تمام افکار ما واقعیت نیستند. بعضی از این افکار، پاسخ ما به ترس‌ها و دردهایمان می‌باشد. پس سعی کنید در این تله گرفتار نشوید. تله‌ای که به شما می‌آموزد، هر آنچه فکر می‌کنید صحیح است و گفتنش صداقت.


۵ دیدگاه

  1. سلام ممنون بابت مطلب ...

    البته به نظر من صداقت زیاد ربطی به خیرخواهی نداره .
    گاهی اوقات حقایق میتونن بر ضررمون باشن 

  2. متوجه منظورت نشدم ،چرا دخالت تو زندگی دیگران ؟ 

    • وقتی تمام مدت به اسم صداقت داشتن به دیگران میگیم این لباس بهت نمی‌یاد، این تصمیمت اشتباهه، این رفتارت درست نیست و.... یه جور دخالت تو زندگی شخصی دیگران میشه.
      تو بیشتر مواقع خودمون هم متوجه این اشتباه نمیشیم

  3. خب ما میتونیم صداقت داشته باشیم و تو زندگی دیگران هم دخالت نکنیم ...

    مثلا در مورد همون لباس ،تا وقتی ازمون نظر نخواستن چیزی نگیم

  4. aminamin میگه:

    سلام، مطلب جالب و مفیدی بود، به وبلاگ ما هم سر بزنید.


  5. سلام

    مطلب جالب و مفیدی بود .


    من که توی زندگی  همیشه  چوب صداقتم رو خوردم . چون نمی تونم دروغ بگم .   خیلی وقتها  مردم  صداقت  رو با ساده لوحی  یکی می دونند و  از طرف مقابل سو استفاده می کنند .  خیلی راحت  تو چشمای ادم نگاه می کنند و می گن : شما  ادم  ساده ای هستین !!!


    از  کجا  معلوم  که  من ساده لوح باشم ؟؟؟  مگه  شما  علم غیب داری ؟؟؟

    این سوالی است که خیلی وقتها دلم می خواد از این ادمها  بپرسم  ولی سکوت می کنم .  


    صداقت  باعث میشه ادم  عذاب وجدان نگیره  و ارامش داشته باشه  چون دروغ  پشتش دروغه و الی اخر .  دروغگو هم که کم حافظه هست و  بالاخره  رسوا میشه .

    اما مرذم این رو  درک نمی کنند و خیلی راحت به ادمی که صداقت داره و دروغ نمی گه  برچسب ساده لوح  بودن  می زنند .



    • حق با شماست.
      متاسفانه تو جامعه ما دروغگویی باعث میشه کار طرف خیلی سریعتر و راحتتر راه بیفته، به همین دلیل به افراد صادق میگن ساده‌لوح.
      چون افراد صادق به خاطر صداقت شون تو کوتاه مدت ممکنه ضرر کنن ولی تو طولانی مدت تبدیل به افراد قابل اعتماد برای اطرافیان میشن و این گوهر نایابیه.

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی