چرا افراد خوشبین زندگی شادتری نسبت به افراد بدبین دارند؟ ۲
اشتراک گذاری مطلب

چرا افراد خوشبین زندگی شادتری نسبت به افراد بدبین دارند؟

خوشبین بودن چه مزیتی نسبت به بدبین بودن دارد؟ چرا افراد خوشبین زندگی شادتری نسبت به بدبین‌ها دارند؟
قبل از خواندن این پست، لحظه‌ای به اتفاقات امروز فکر کنید یا نه بهتر است یه قلم و کاغذ بردارید و اتفاقات مهم امروز را یادداشت کنید. نوشته شما می‌تواند به صورت زیر باشد:
امروز یه روز عالی بود، مادربزرگم یه صبحانه دلپذیر برای ما آماده کرد، با دوستانم هنگام صرف ناهار لحظات خوبی را سپری کردم، کلاس زبان انگلیسی را دوست داشتم....
و یا می‌تواند کاملا متفاوت با متن بالا باشد، به طور مثال :
امروز خیلی دیر از خواب بیدار شدم، اتوبوس و از دست دادم، تمام وقتم موقع  ناهار صرف شنیدن حرف‌های بی‌سروته دوستانم شد، از کلاس زبان متنفرم....
می‌بینید؟ شما یک نفرید ولی به سادگی قادرید دو نوع نگاه کاملا متفاوت به اتفاقات امروز داشته‌باشید.
نگاهی که با شادی و امید همراهه و به آن خوشبینی گویند و نگاهی که با ناامیدی و عصبانیت همراهه که به آن، بدبینی گویند.
اینکه شما چگونه فردی هستید؟ خوشبین یا بدبین؟  کاملا به طرز فکرتان بر‌می‌گردد، در واقع این فکر و ذهنیت شماست، که به حوادث اطرافتان رنگ و لعاب میدهد.
باید بدانید که محققان، زمان زیادی را صرف مطالعه افراد خوشبین و بدبین کردند، به نظر می‌رسد : یک نگرش خوش‌بینانه به ما کمک می‌کند خوشبخت‌تر، موفق‌تر و سالم‌تر باشیم.

اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ چرا زندگی افراد خوشبین شادتر از افراد بدبین است؟ خوشبین بودن چه مزایایی نسبت به بدبینی دارد؟ 

مزیت خوشبینی به بدبینی

۶ مزیت خوشبین بودن نسبت به بدبین بودن:

تلاش بیشتر:

خوشبینی به ما امکان می‌دهد رویدادهای ناامید کننده را بعنوان موقعیت‌های موقتی ببینیم در نتیجه مجبور به تلاش بیشتر می‌شویم تا به هدف مورد نظر برسیم. اما بدبینی چشم‌انداز منفی یک وضعیت را مقابل چشم ما قرار می‌دهد و با این کار هر چیز مثبتی که وجود‌دارد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد،در پایان تبدیل به فردی مایوس می‌شویم که تسلیم‌شدن را بهترین عکس‌العمل می‌داند.

سلامت بیشتر:


طبق مطالعاتی که روی ۹۹ دانشجوی دانشگاه هاروارد صورت گرفته، کسانی که در ۲۵ سالگی خوشبین بودند، در سن ۴۵ تا ۶۰ سالگی بدن سالم‌تری داشته‌اند، در مقابل افراد بدبین در سن ۲۵ سالگی، در سنین ۴۵ تا ۶۰ دچار بیماری‌های عفونی و مرگ زودرس شده‌اند.

دستاوردهای بزرگ:

سلیگمن سبک‌های رفتاری تیم‌های ورزشی را مورد آنالیز قرار داد و بعد از تحقیقات فراوان، به این نتیجه رسید:
در تیم‌های خوشبین، همکاری بیشتری بین اعضا وجود دارد، در نتیجه عملکرد بهتری را نسبت به تیم‌های بدبین از خود نشان می‌دهند. همچنین بررسی‌ها روی شناگران حاکی از این است که شناگرانی که نسبت به عملکرد خود بدبین بودند، نه تنها شانس خیلی کمی در مسابقات برای برنده‌شدن داشتند، بلکه اغلب دچار آسیب بدنی هم می‌شدند.
چنین پژوهش‌هایی سبب شد، برخی از شرکت‌ها برای استخدام، خوش‌بینی متقاضی را ملاک استخدام قرار دهند. زیرا افراد خوشبین به راحتی تسلیم نمی‌شوند. و به همین دلیل احتمال رسیدن آنها به موفقیت بیشتر است. نمونه آن بازرگان موفق اقای دونالد ترامپ است که بعد از بارها شکست توانست به پیروزی برسد.

سلامت احساسی:

روانشناسان در مطالعه بیماران مبتلا به افسردگی بالینی، به این نتیجه رسیدند که ۱۲هفته درمان شناختی (که شامل تغییر فرایندهای فکری فرد است) بهتر از داروها عمل می‌کند. بیمارانی که این آموزش را با خوش بینی آغاز کردند، توانایی بیشتری در پیشگیری از شکستهای بعدی داشتند.

افزایش طول عمر:

نتایج  تحقیقاتی که روی ۳۴ بازیکن بیسبال بین سالهای ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰ انجام شده، بدین صورت است: بازیکنان خوشبین بیسبال، عمر طولانی‌تری نسبت به بدبین‌ها داشتند.

استرس کمتر

افراد خوشبین استرس کمتری  نسبت به واقع‌گرایان و بدبین‌ها دارند. زیرا آنها به خود و توانایی‌های خود اعتقاد دارند و همیشه انتظار اتفاقات خوب را دارند.
پس نتیجه می‌گیریم:
خوش بینی با بسیاری از پیامدهای مثبت زندگی، از جمله افزایش امید به زندگی، سلامت عمومی، سلامت روان ، افزایش موفقیت در ورزش و کار،  افزایش طول عمر رابطه مستقیم دارد. پس شاید علت شاد بودن افراد خوشبین نسبت به بدبین هم، همین باشد. 



۲ دیدگاه

  1. مطلب مفید و سودمندی بود.ممنونم. :)

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی