آیا با ازدواج سفید موافقی؟ ۱۰
اشتراک گذاری مطلب

آیا با ازدواج سفید موافقی؟

پیامد منفی ازدواج سفید برای زنان.
شاید هیچوقت این مساله به ذهنتون هم خطور نکنه که جواب سوال متاهلی یا مجرد؟ انقدر سخت و گیج‌کننده باشه. این حالت زمانی پیش میاد که از یک طرف فکر می‌کنی متاهلی و از طرف دیگه از نظر قانونی و شرعی به عنوان فرد مجرد در جامعه شناخته‌میشی.
یک جور احساس دوگانگی و سردرگمی که دامنگیر کسانی میشه که خود را درگیر ازدواجی به نام ازدواج سفید کردند.
شاید تا همین چند سال پیش، صیغه یا ازدواج موقت به عنوان بدترین نوع رابطه زن و مرد شناخته‌شده‌بود . ولی در حال حاضر اتفاقی به مراتب بدتر از اون در حال رخ دادنه. اتفاقی نادر به نام ازدواج سفید.

ازدواج سفید یعنی:

شروع یک زندگی، بدون ثبت رسمی و قانونی، و بدون گذروندن آداب و رسوم ازدواج.
در واقع به همخونه شدن زن و مردی گویند که هیچگونه تعهد قانونی و عرفی نسبت به هم ندارند. اما همچون یک زن و شوهر به زندگی زیر یک سقف ادامه میدن.
اکثر افرادی که زیر بار این نوع ازدواج میرن، معتقدند این نوع ازدواج سالهاست بین خارجی‌ها رواج داره و خیلی بهتر از ازدواج دائمی است. چون هر وقت که با هم تفاهم نداشتند به راحتی از هم جدا میشن. این افراد معتقدند با ازدواج سفید بهتر طرف مقابل و می‌شناسن و اگر تصمیم به ازدواج  دائم بگیرن، قطعا زندگی بهتری خواهند داشت زیرا چند سال با هم زندگی کردند و به یک شناخت نسبی رسیدن.
شاید در مورد شناخت‌ پیدا کردن حق با این افراد باشه. ولی مشکلات بزرگتری در پیش است. یکی از مهمترین این مشکلات، آسیبی است که به زنان جامعه وارد میشه. تو بیشتر این روابط این زن است که آسیب می‌بینه. زیرا دست به کاری می‌زنه که نه تنها حمایت خونواده خود را از دست میده بلکه وارد مسیری میشه که هیچ تضمینی برای آن وجود نداره.
شاید عده‌ای از زنهای جامعه ما، به خاطر علاقه‌ای که به طرف مقابل دارن، وارد این نوع از روابط میشن، به امید اینکه دل مرد دلخواه خود را بدست بیارن.
ولی حقیقت غیر‌قابل‌انکاری در مورد مردها وجود داره. و آن هم این مساله است که، وقتی زنی خیلی راحت با مردی همخونه میشه چه احتیاجیه مرد برای داشتن اون زن زیر بار تعهد بره؟
تو رابطه زن و مرد همیشه باید یک سلسله مراتبی وجود داشته‌باشه. در غیر این صورت نظم رابطه بهم میخوره. همه چی باید آروم و قدم به قدم و طبق عرف و سنت پیش بره. شاید با خودتون بگین اینا دیگه قدیمی شده. ولی مطمئن باشید :
سنت و پیروی از یک سری از آداب و رسوم امتحانشو قبلا بارها و بارها با موفقیت پس داده.
به غیر از این موارد، هدف ازدواج رسیدن به آرامش روانی است. اتفاقی که تو ازدواج سفید رخ نمیده. یکی از معایب ازدواج سفید همین نداشتن آرامش و امنیت روانی است.
رابطه‌ای که تعهدی توش نباشه، هر لحظه توسط یکی از طرفین ممکنه از بین بره. و وقتی این اتفاق میفته، طرف مقابل از نظر عاطفی صدمه میبینه.
در هر صورت زندگی زیر یک سقف باعث ایجاد وابستگی و دلبستگی میشه و یکباره تموم شدن این رابطه مثل یک شوک بزرگ تو زندگی است.
امیدوارم جوونای سرزمینم در مورد تصمیمات اینچنینی بیشتر فکر کنند. مسائل و سبک و سنگین کنند تا خدای نکرده دچار صدمات غیر‌قابل‌جبران نشن.
مخصوصا خانم‌ها .زیرا در زندگی زناشویی معمولی، اگر دچار اختلافی بشن و یا کار به جدایی بکشه، دست‌کم از حمایت خونواده وحمایت‌های مادی و قانونی بهره‌مند میشن ولی تو ازدواج سفید اگر حواسشون به خودشون نباشه، بازنده اصلی اونها هستند.



۱۰ دیدگاه

  1. صورتی باشه و عاشقانه  خیلی بهتره 


  2. امیدوارم نصیب همه جوونای کشورم بشه
    سپاس از دعای خیرتان 

  3. abdolnabi solimaniabdolnabi solimani میگه:

    سلام دوست عزیز از زحمات شما بسیار سپاسگزارم مطلب عالی بود موفق باشید.

  4. تکلیف جوونایی مثل من که هیچوقت آمادگی ازدواج رو ندارند چیه ؟ باید تا ابد مجرد بمونیم ؟

    من با ازدواج سفید موافق نیستم. اما باید یه طوری ازدواج رو ساده کنند که همه بتونند زن بگیرند

    • فکر میکنم بهترین راهکار برای شما این باشه که با دختری مهربون و سازگار آشنا بشین.
      خیلی از اقایون بخاطر مسائل مالی واسه ازدواج دچار مشکل میشن. ولی از طرفی دخترهای خوبی هم هستند که دوست دارند ازدواج کنن، بچه‌دار بشن ولی متاسفانه انگار هیچوقت این دخترهای خوب دیده نمیشن.
      آرزو میکنم با یکی از این دخترهای خوب آشنا بشین.

  5. ممنون. ان شا الله

  6. سلام
    فعلا که ازدواج شده رویا. انشاءالله نسلهای بعد فقط تشکیل خانواده ، نه اینجوری.

  7. جاز موزیکجاز موزیک میگه:

    یک مدت خیلی داغ بود الان نمیدونم لطفا از وبلاگ بنده هم بازدید کنید

    ادرس وبلاگم:::

    جاز موزیک : http://jazzmusic.blog.ir

  8. شیعه علویشیعه علوی میگه:

    ازدواج سفید اصلا ازدواج نیست
    یک رابطه غیر شرعی و غیر عرفی است که اهل فساد برای کلاه گذاشتن سر زنان و دختران به کار می برند.
    ازدواج حتی در جوامع غربی هم قاعده و قانونی دارد. ولی برای ترویج فساد در بین جامعه ما ازدواج سفید را تبلیغ می کنند.

  9. نیکاننیکان میگه:

    سلام.از طرح موضوع که یه موضوع اجتماعی است،قدردانی می گردد.
    خانم لاریمی ،نمیدانم میزان تحصیلات شما چیست و در چه رشته ای تحصیل کرده اید؟ به نظر می رسد موضوعی چون "ازدواج سفید" می طلبد که به روش علمی مورد بررسی قرار گیرد وگرنه ممکن است در ورطه اظهار نظرهای احساسی و عاطفی گرفتار آمد. لذا لازم است ابتدا پسران و دخترانی که تن به ازدواج سفید داده اند،شناسایی شوند.بعد با انجام مصاحبه های عمیق از آنها پی به انگیزه های روانی و محرک های درونی شان برای وقوع چنین ازدواجی بُرد تا فهمید که چرا و به چه دلایلی آنان این روش را انتخاب کرده اند. در گام بعدی باید آن دست از پسران و دخترانی که این نوع رابطه را تجربه کرده اند و اینک بهم زده اند را شناسایی کرد و باز با انجام مصاحبه های عمیق دریافت که چرا و به چه دلایلی این نوع رابطه را بهم زده اند و هم اینک به لحاظ روانی و روحی در چه وضعیتی بسر می برند. بعد از انجام چنین پژوهش هایی است که می شود راجع به این موضوع اظهارنظر علمی کرد و برایش در صورت لزوم چاره جویی نمود.
    به نظر شما اگر انگیزه هایی که موجب گرایش پسران و دختران به این نوع رابطه می شوند را درست و عمیق شناخت و زمینه های تامین آن انگیزه ها را در بستر جامعه تمهید کرد؛باز آنان به سمت این نوع ازدواج خواهند رفت؟ از طرفی به دلیل نامساعد بودن و فقدان "ازدواج های آسان" ؛ پسران و دختران خواهان ازدواج و یا پسران و دخترانی که زیر فشار غریزه ی جنسی ،روانشان بهم ریخته چه باید بکنند؟ تا کی باید خویشتن داری کنند؟ تا چند سال باید به اسم سلامت زیستن این غریزه را سرکوب نمایند؟ افزون بر این، خانواده های سهل گیر و آسان گیر در امر ازدواج چگونه و با چه مکانیزمی باید همدیگر را پیدا کنند؟ آیا جامعه (حکومت و دولت نه) تمهیداتی برای این امر(شناسایی خانواده های آسان گیر و انجام ازدواج های آسان) اندیشیده است؟
    موضوع دیگری که باید به روش علمی بررسی شود این است که چرا ساختار اجتماعی جامعه خانواده ها را در امر ازدواج جوانان شان سخت گیر نموده است؟ چرا خانواده ها به جوانان شان رحم نمی کنند و آینده نسل های آینده را به مخاطره می اندازند؟ چرا؟؟؟

    • سلام.
      ممنون بابت نظر مفید و کاملتون. بله کاملا حق با شماست. اگر چنین تحقیقاتی تو کشور انجام بشه، مطمئنا نتایج خوبی خواهد داشت. بدون شک حل ریشه‌ای مشکلات جامعه بهترین راهه. ولی متاسفانه برای حل مشکلات اجتماعی کشور، کمتر از چنین تحقیقاتی استفاده میشه. تو بیشتر مواقع سطحی‌ترین راه و پیشنهاد میدن. سعی من اینه کمک کوچیکی بکنم تا هموطنان عزیزم راهی و انتخاب کنند که کمتر آسیب ببینند.
      در مورد ازدواج هم هستند خانواده‌هایی که خیلی با جوون‌ها راه میان. ولی خوب متاسفانه شناخت این خانواده‌ها یا کمی سخته یا پسرهای جوون ما دست رو دخترهایی میذارن که مسائل مالی براشون اولویته.
      امیداورم مسائلی که با دقت و ظرافت ازشون نام بردین، روزی به صورت علمی مورد بررسی قرار بگیرن. این بهترین راه برای کمک به جامعه و جوونهاست
      موفق باشید دوست عزیز

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی