تفاوت افسردگی مردها با زن‌ها. ۳
اشتراک گذاری مطلب

تفاوت افسردگی مردها با زن‌ها.

تفاوت علائم افسردگی زنها و مردها در چیست؟
بعضی از علائم افسردگی در زن‌ها و مردها یکسان است. علائمی مثل کم‌تحرکی، از دست دادن انگیزه و حس لذت، تغییر در اشتها و کم‌خوابی. ولی نحوه بروز این بیماری مرموز، در زنها متفاوت از مردهاست. خوب است در مورد این علائم بیشتر بدانیم. زیرا متاسفانه در باور عموم، افسردگی به عنوان یک بیماری زنانه جاافتاده. در صورتی که مردها هم دچار این حالت می‌شوند ولی طبق باور سنتی جامعه، آنها کمتر از حالت‌های روحی خود صحبت می‌کنند. مردها به جای صحبت کردن از مشکلات روحی‌شان، از مشکلات فیزیکی خود حرف می‌زنند.

تفاوت علائم افسردگی در زنها و مردها :

۱_زنها از گریه‌کردن برای بروز غم و اندوه خود استفاده می‌کنند اما مردها تمایل کمتری برای نشان دادن احساسات خود دارند. ولی متاسفانه ناراحتی خود را با عصبانیت نشان می‌دهند. تحریک‌پذیری و عصبانیت در مردهای افسرده دو برابر زنهاست. و این خشم کنترل‌نشده، بیش از بقیه چیزها آنها را آزار می‌دهد.
۲_زنها بیشتر از مردها در معرض علائم غیرعادی افسردگی اند. علائمی مثل خواب بیش از حد و پرخوری( عموماً افراد افسرده دچار کم‌خوابی و بی‌اشتهایی می‌شوند)
۳_ تعداد مردانی که افسردگی آنها تشخیص داده می‌شود کمتر از زنان است٬ ولی مردان بیشتر از زنان٬ الکل و مواد مخدر مصرف می‌کنند. شاید این به معنای این است که مردان به جای صحبت کردن با دیگران٬ از الکل و مواد مخدر برای مقابله با افسردگی استفاده می‌کنند.
۴_ زنها بیشتر حالت ترس و اضطراب دارند اما مردها بدبین و گاردگرفته هستند. زنها از درگیری فاصله می‌گیرند ولی مردها درگیری می‌سازند.
۵_ زنها خود را سرزنش می‌کنند اما مردها اطرافیان خود را.
۶_ اکثر زنها در این دوره برای درمان خود به روابط عاشقانه و غذا روی می‌آورند اما مردها به فعالیت‌های فیزیکی بی‌پروا مثل رانندگی با سرعت زیاد یا فعالیت‌هایی همچون بازیهایی ویدئویی و تماشای تلویزیون روی می‌آورند.
۷_ زنها دو برابر مردها افسرده می‌شوند. آن هم به علت تغییرات هورمونی است که از بلوغ با انهاست. مواردی مثل:
    بلوغ
    مشکلات قبل از قاعدگی
    بارداری
    افسردگی پس از زایمان
    یائسگی
    شرایط موجود در زندگی و عوامل استرس زا فرهنگی
    سوء مصرف مواد
   اختلال در خوردن غذا
در آخر یادآور می‌شویم:
افسردگی، نوعی اختلال روانی است که ممکن است هرکسی را در هر سن و موقعیتی گرفتار کند؛ چه زن و چه مرد. اما این وضعیت معمولا در زنان زودتر تشخیص داده می‌شود، چون آنها راحت‌تر از مردان در مورد احساسات و افکارشان با بقیه صحبت می‌کنند.
متأسفانه اکثر مردان فکر می‌کنند که حرف زدن در مورد حال روحی‌شان، عملی خلاف مردانگی است و بنابراین احساسات منفی خود را سرکوب می‌کنند و علائم آزاردهنده‌شان را نادیده می‌گیرند. به همین دلیل معمولا افسردگی مردان دیرتر و در مراحل جدی‌تر تشخیص داده می‌شود. اما هرچه افسردگی شدیدتر شود، درمان آن نیز سخت‌تر و طولانی‌تر خواهد بود. علاوه بر این، درمان نکردن افسردگی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری از جمله خودکشی در پی داشته باشد بنابراین لطفا آن را جدی بگیرید.

۳ دیدگاه

  1. هیچکسهیچکس میگه:

    اگه نظر روان شناسا و روان پزشکا اینه حرفی نیست اما خدایی مردا انقدرا هم بد و بی فکر نیستنا!!!!

  2. abdolnabi solimaniabdolnabi solimani میگه:

    سلام به نظر من افسردگی در زنان بیشتر باعث بروز احساس ناراحتی و کم ارزشی می‌شود از طرف دیگر افسردگی در مردان باعث می‌شود فرد بیمار منزوی شود یا تحریک پذیر شده و رفتار‌های خشونت آمیز از خود نشان دهد ممننونم بسیار عالی آموزنده و مفید موفق باشید.

  3. sarasara میگه:

    مردا انقدرا هم بد و بی فکر نیستن

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی