چگونه بفهمم مورد سواستفاده عاطفی قرار گرفته‌ام؟ ۱
اشتراک گذاری مطلب

چگونه بفهمم مورد سواستفاده عاطفی قرار گرفته‌ام؟

خفه شو !!" "اینقدر تنبل نباش !!" خیلی احمقی؟"  این نوع عبارات هر روز از دهان افراد بیرون میاد.حتی ما خودمان ممکن است در روز بارها از این کلمات استفاده کنیم و یا اگر این کلمات را به زبان نیاوریم حداقل در ذهنمان به آن فکر می‌کنیم. اما آیا این گفته‌ها یک نوع سواستفاده کلامی است؟
این مساله بستگی به دوران کودکی و خانواده‌ای که در آن بزرگ شدید، دارد.
به عنوان مثال : اگر شما در خانواده‌ای بزرگ شدید که همیشه برای والدین‌تان قابل احترام بودید از چند فرسخی، سواستفاده کلامی را می‌توانید تشخیص دهید. ولی برعکس این مساله هم صادق است .
اگر در دوران کودکی همیشه مورد فحش و تحقیر قرار می‌گرفتید، الان سواستفاده کلامی برایتان یک امر بدیهی است و متاسفانه به سختی می‌توانید قبول کنید که مورد سواستفاده عاطفی قرار گرفته‌اید زیرا این نوع رفتارها برایتان عادی شده است.
اما با این حال باید بدانید: سواستفاده کلامی هرگز و در هیچ شرایطی توجیه‌پذیر نیست.

اما واقعا سواستفاده کلامی چیست؟ آیا وقتی که بر سر همسر یا کودک خود فریاد می‌زنیم و یا زمان‌هایی که درگیر بحث و جدل با شریک عاطفی خود هستیم، در واقع در حال سواستفاده کلامی هستیم؟

در جواب باید بگویم :
سواستفاده کلامی یعنی توهین، سرزنش، تلاش برای ترساندن، منزوی کردن و کنترل کردن قربانی بدون هیچ اثر جسمی.
بر خلاف سواستفاده جسمی هیچ اثری از آزار و اذیت در بدن فرد قربانی دیده‌نمی‌شود ولی برعکس روح و روان قربانی به شدت آسیب می‌بیند. زیرا هدف در سواستفاده کلامی، احساسات قربانی است.
پس سواستفاده جسمی با کلامی کاملا متفاوت است. در سواستفاده جسمی همیشه اثاری از ضرب و شتم و کبودی وجود دارد. و اگر فرد چیزی هم نگوید این آثار قابل دیدن است. اما در سواستفاده کلامی، آسیب داخلی است. کبودی و زخم وجود ندارد. فقط یک روح مجروح و عزت‌نفس پایمال شده وجود دارد.
اما هر رفتار نادرستی را نمی‌توان جز سواستفاده قرار داد. به طور مثال :
فریاد زدن موقع بحث و دعوا سواستفاده کلامی به حساب نمیاد. اما اگر این رفتار برای همیشه و با تحقیر و سرزنش دیگران همراه باشد، جز سواستفاده کلامی قرار می‌گیرد.

از کجا بفهمم مورد سواستفاده کلامی یا عاطفی قرار گرفته‌ام؟

۱_کسی که از شما سواستفاده کلامی می‌کند، فردی به شدت حسود است . او احساس ناامنی می‌کند. به همین دلیل تمام مدت تلفن، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی شما را چک می‌کند.
۲_ دائما شما را متهم به خیانت و دروغگویی می‌کند.
۳_ شما را از دیدن خانواده و دوستان محروم می‌کند.
۴_ سعی می‌کند مانع رفتن شما به محل کار یا تحصیل شود.
۵_ از نظر مالی شدیدا شما را کنترل می‌کند.
۶_شما را در مقابل دیگران تحقیر می کند.
۷_ شما رابا نام‌های توهین‌آمیز صدا می‌زند. مثل احمق، شلخته، تنبل، بی‌ارزش، فاحشه
۸_ مرتب تهدیدتان می‌کند.
تهدید می‌کند به شما و یا کسی که دوستش دارید، آسیب می‌رساند. گاهی موقع ناراحتی تهدید می‌کند که به خودش آسیب می‌زند.
۹_ برای هر چیزی که مربوط به شماست، تصمیم می‌گیرد. از خوردن بگیر تا نوع لباس پوشیدن و...
۱۰_ همیشه در جمع شما را مسخره می‌کند. به راحتی سوژه‌ای برای مسخره‌کردن شما پیدا می‌کند. این سوژه ممکن است نوع لباس‌ پوشیدن،اندام ظاهری، هوش و یا هر چیز دیگر باشد.
۱۱_ایده‌های شما را به مسخره می‌گیرد:
زمانی که در مورد مساله‌ای نظر خود را بیان می‌کنید، شروع به مسخره‌کردن ایده شما می‌کنند.
۱۲_به طور دائم از اشتباهات و نقص‌های جسمی‌تان صحبت می‌کند:
اگر کسی مرتب به شما بگوید: خیلی چاقی یا لاغری و یا اگر دائماً اشتباهات گذشته شما را یادآوری کند یعنی در حال سواستفاده کلامی است.

اثر سواستفاده عاطفی یا کلامی چیست؟ 

یکی از پیامدهای سواستفاده کلامی این است که حداقل به یکی از طرفین رابطه آسیب عاطفی وارد می‌شود. اگر این رفتار ادامه داشته‌باشد به مرور زمان به عزت‌نفس قربانی آسیب جدی وارد می‌شود. طوری که  قربانی هر چیزی که فرد متجاوز  در مورد او می‌گوید را باور می‌کند. از دیگر تاثیرات سواستفاده کلامی می‌توان به دردهای مزمن، افسردگی یا اضطراب اشاره کرد.
راه مقابله با سواستفاده کلامی چیست؟
متاسفانه افرادی که از دیگران سواستفاده عاطفی می‌کنند، کاملا بی‌منطق هستند و نمی‌توان با صحبت و بحث مشکل را حل کرد. اما با این حال راه‌هایی برای مقابله با سواستفاده کلامی وجود دارد.
۱_ هر وقت مورد سواستفاده کلامی قرار گرفتید با اعتماد به نفس و محکم به طرف مقابل بگویید حق نداری به من توهین کتی، حق نداری مسخره‌ام کنی، حق نداری بابت چیزی که اختیاری روش نداشتم، سرزنشم کنی و...
۲_ اگر فرد متجاوز از قهر کردن برای تنبیه شما استفاده می‌کند، کاملا به قهر او بی‌اهمیت باشید. هیچ عکس‌العمل منفی نشان ندهید. در این صورت به طرف مقابل می‌فهمانید که قهر او هیچ تأثیری روی شما ندارد.
۳_ هر گاه موقع دعوا شروع به بدوبیراه گفتن کرد، محیط را ترک کنید و به او بگویید تا وقتی یاد نگرفتی با احترام با من رفتار کنی، حرفی برای گفتن ندارم.
۴_ اگر این رفتارها ادامه داشت، پیشنهاد میکنم از کمک یک مشاور استفاده کنید.

۱ دیدگاه

  1. abdolnabi solimaniabdolnabi solimani میگه:

    سلام بازم مثل همیشه اطلاع رسانیتون عالی بود ممنونم موفق باشید.

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی