چگونه در طی دو دقیقه تمرکز کنیم؟ ۴
اشتراک گذاری مطلب

چگونه در طی دو دقیقه تمرکز کنیم؟

چگونه  در کمترین زمان ممکن تمرکز کنیم؟
آیا می دانید که برای هر حواس‌پرتی ، حداقل 25 دقیقه باید صبر کنید تا همه چیز به حالت عادی برگردد؟ 
خیلی وقتها پیش میاد که در حال انجام کار مهمی هستیم ولی یکدفعه یاد چیزی مثل مانتو مجلسی یا آخرین مدل گوشی آیفون میافتیم . بلافاصله به اینترنت وصل میشیم و شروع به جستجوی مدل مورد نظر، مقایسه قیمت و.... می‌کنیم. آخرش هم از خرید این مدل مانتو یا گوشی منصرف میشیم. نگاهی به اطراف‌مون میندازیم ، میبینیم خیلی وقته تو اینترنت در حال گشت‌و‌گذار بودیم و از کار اصلی‌مون فاصله گرفتیم. حال دوباره باید برگردیم سر کارمون. ولی تا بتونیم روی کار تمرکز کنیم حدود ۱۵ تا ۲۵ دقیقه طول میکشه.
حقیقت اینه که حواس‌پرتی‌ به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده. مواردی مثل اعلان‌ها ، ایمیل ، اینترنت ، رسانه‌های اجتماعی ، زنگ موبایل، همکاران، عامل مهمی برای پرت کردن حواس ما شدند. در واقع، مانعی جدی برای جلوگیری از تمرکز ما هستند.
به عنوان مثال :
مشغول رسیدگی به امور منزل یا برنامه‌ریزی برای به پایان رساندن پروژه کاری هستیم ولی فکر چک کردن ایمیل یا پیج اینستاگرام، مدام تو ذهن ماست، و هر بار که تسلیم این وسوسه شویم تا زمانی که تمرکز دوباره خود را بدست آوریم حدود ۲۵ دقیقه طول می‌کشد.
پس عدم تمرکز یا حواس‌پرتی باعث می‌شود، زمان زیادی را از دست بدهیم و این در طولانی‌مدت، تبدیل به یک معضل بزرگ برای ما می‌شود.

راه حل این مشکل چیست؟ چگونه می‌توانیم مانع حواس‌پرتی شویم؟ و یا چگونه در طی دو دقیقه تمرکز خود را به دست آوریم؟

قانون دودقیقه‌ای برای تمرکز حواس:

۱_ کارهایی که انجام آن کمتر از دو دقیقه طول می‌کشد:

انجام یک سری از کارهایی که مدام از ذهن ما عبور می‌کنند و حواس ما را پرت می‌کنند، نیاز به وقت زیادی ندارد.
به طور مثال :
مشغول نوشتن یک برنامه برای کامپیوتر هستید که یادتان می‌افتد باید به همسرتان برای مهمانی فردا شب زنگ بزنید و یا در اداره، یاد این مساله می‌افتید که باید از سندی پرینت بگیرید. انجام این کار کمتر از دو دقیقه طول می‌کشد ولی اگر آن را انجام ندهید، مدام تو ذهنتان تکرار می‌شود و انرژی زیادی را از شما می‌گیرد. 
اما همه چیز را نمی‌توان در کمتر از ۱۲۰ ثانیه انجام داد. پس سراغ راه دوم می‌رویم.

۲_ کارهایی که انجام آن بیشتر از دو دقیقه طول می‌کشد:

کارهایی که انجام آن بیشتر از دو دقیقه طول می‌کشد را در جایی یادداشت کنید. در هر صورت شما در آن لحظه ممکن است، نتوانید به آن کار برسید ولی فکر انجام آن، در ذهنتان قرار دارد و به شما فشار وارد می‌کند. پس با نوشتن آن، این پیام را به مغز می‌دهید که در اولین فرصت این کار انجام خواهد شد. در واقع این روشی برای پاکسازی ذهن است.
درآخر یادآور می‌شویم :
فناوری، بزرگترین عامل حواس‌پرتی شماست. پس موقع کار، افلاین شوید تا تمرکزتان بالا رود.
بعد از افلاین شدن، نوبت به اعلان‌هاست.
اعلان گوشی هم، عامل مهمی برای حواس‌پرتی است. اما نگران نباشید. هم در اندروید هم ios میتوانید اعلان‌ها را خاموش کنید. 
به غیر از موارد بالا، ما یک ابزار بیولوژیکی هم، برای افزایش تمرکز داریم. و این ابزار خواب است. با خوابیدن می‌توانیم ذهن خود را خالی کنیم. و یا با استفاده از مدیتیشن به آرامش فکری برسیم. اما این روش یک سری محدودیت‌هایی دارد. آن هم اینکه هر جا نمی‌توان از آن استفاده کرد.

۴ دیدگاه

  1. سلام خیلی خوب بود موفق باشی.

  2. هیچکس  ...هیچکس ... میگه:

    خب اگه ذهن خودش از قبل اشفته بود و سر کار هی هواسمونو پرت کرد چی

    • نوشتن کمک زیادی واسه اروم شدن ذهن میکنه. شاید این حرف و خیلی جاها شنیده باشین ولی تا امتحان نکنین متوجه نمیشین.
      عالیه.
      باید هر چی به ذهنتون رسید و بنویسین. شاید خیلی نامربوط هم به نظر برسه ولی مهم نیست. کم کم حین نوشتن چیزایی رو متوجه میشین که باعث تعجب‌تون میشه. حتما امتحان کنین.

  3. abdolnabi solimaniabdolnabi solimani میگه:

    سلام به نظر من برای کسبِ تواناییِ فرمان دادن به ذهن و کنترل کردن تمرکز و توجه به آموزش نیاز داریم بیشتر افراد نمی‌توانند توجه خود را کنترل و ذهن خود را صرفا بر یک موضوع متمرکز کنند آنها نمی‌توانند هر زمان که می‌خواهند به ذهن خود دستور بدهند که بر چیزی تمرکز کند ممنونم مطلب عالی بود آموزند و مفید موفق باشید دختر گلم

  4. سلام وقتتون بخیر
    می خواستم بپرسم با وبلاگ من تبادل لینک می کنید؟؟

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی