چگونه اعتمادبه‌نفس خود را بالا ببریم؟ ۱
اشتراک گذاری مطلب

چگونه اعتمادبه‌نفس خود را بالا ببریم؟

چرا اکثر افراد اعتماد به نفس ندارند؟ و یا اگر دارند خیلی سریع آن را از دست می‌دهند؟
آیا تا حالا جمله‌هایی از این دست را از دیگران شنیده‌اید؟ شما خیلی باهوش هستید، شما یک دانش‌آموز بااستعداد هستید، شما راننده فوق‌العادهی هستید، خیاطی شما عالی است، شما خیلی شوخ‌طبع و بامزه هستید.... وقتی چنین تعریف‌هایی را از دیگران می‌شنوید، چه می‌کنید؟ اگر به حرفهای خوبی که دیگران در مورد شما می‌گویند شک دارید، بدانید که اعتمادبه‌نفس پایینی دارید.
و یا اگر دائم جمله‌هایی شبیه جمله‌های تو خیلی احمقی، چاقی، هیچکس تو را دوست ندارد، بی‌ارزشی، بهتره ساکت باشی و....  را به خود می‌گویید باید مطمئن باشید که اعتمادبه‌نفس خیلی خیلی پایینی دارید.
اعتمادبه‌نفس باعث خوشبختی بیشتر ما می‌شود. وقتی به خود و توانایی‌های خود اطمینان داریم نسبت به فعالیت و رسیدن به اهداف خود انرژی و انگیزه بیشتری خواهیم داشت درنتیجه موفقیت‌های بیشتری کسب خواهیم‌کرد و همین عامل خود باعث شادی بیشتر برای ما می‌شود.

اما چرا اکثر افراد اعتماد به نفس ندارند؟ و یا اگر هم اعتمادبه‌نفس دارند با کوچکترین اتفاق ناگوار خود را می‌بازند؟

یک دلیل مهم نداشتن اعتمادبه‌نفس، تکیه کردن به عوامل بیرونی است.
خیلی از افراد برای اینکه احساس مهم بودن در زندگی کنند به عوامل بیرونی وابسته‌اند. آنها فکر می‌کنند اگر شغل خوبی داشته‌باشم، اگر فلان خانه یا ماشین را بخرم، اگر با مرد یا زن فوق‌العادهی ازدواج کنم دیگر همه چی کامل است. به خوشبختی می‌رسم و حس خوبی نسبت به خودم پیدا می‌کنم.
با اینکه این عوامل در رشد اعتمادبه‌نفس ما تاثیر زیادی دارد ولی پایه و اساس درستی برای داشتن اعتمادبه‌نفس نیستند.
فردی که با خریدن ماشین احساس باارزشی می‌کند، با ازدست دادن آن احساس بی‌ارزشی می‌کند. فردی که با ازدواج با فرد خاصی اعتمادبه‌نفس پیدا می‌کند، اگر از او جدا شود به پوچی می‌رسد.
همه چی به همین راحتی است.
پس برای داشتن اعتمادبه‌نفس راه اشتباه را نروید. اعتمادبه‌نفس شما باید بر اساس نیروی درونی‌تان باشد. در چنین حالتی به هر چیزی که می‌خواهید می‌رسید. از خرید ماشین و خانه تا داشتن روابطی عالی با دیگران.
تنها کاری که باید بکنید این است که به مهارت‌ها و توانایی‌های خود باور داشته‌باشید. بهترین راه برای رسیدن به این باور، استفاده از مهارت‌ها و استعدادهایتان است. مدام چیزهای جدید یاد بگیرید و آن را تمرین کنید. یادگیری احساس فوق‌العادهی به شما می‌دهد، فکر می‌کنید از عهده انجام هر کاری بر می‌ایید و همینطور هم می‌شود.
اما وقتی صدای درونی‌تان شروع به گفتن جمله تو نمی‌توانی کرد، حتما حتما آن جمله را با عبارت من می‌توانم عوض کنید. شک و تردید را از خود دور کنید.
وقتی به توانایی‌های خود شک می‌کنید، احساس بی‌ارزشی، فرومایگی و ناامیدی می‌کنید. این حالت باعث می‌شود تا فرصت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌تواند باعث رشدتان شود را از دست بدهید. برای اینکه شک و تردید را از خود دور کنید، در همه حال خود را به چالش بکشید تا کاری را انجام دهید که فراتر از منطقه امن ذهنتان است.
در کلاس‌های جدید ثبت‌نام کنید. ورزش جدیدی را یاد بگیرید. برای انجام کارهای گروهی داوطلب شوید. هر قدم جدیدی که در زندگی‌تان بر‌می‌دارید مخصوصا کارهایی که از انجام آن می‌ترسید، قدم بزرگی برای افزایش اعتماد به نفس شماست.
به یاد داشته‌باشید با یادگیری چیزهای جدید، بیشتر می‌توانید به خودتان اعتماد کنید و همین اعتماد به توانایی‌هایتان زمینه‌ساز موفقیت شما در تمام مراحل زندگی است. این اعتماد باعث می‌شود به پول، خانه، ماشین، روابط عالی و موفقیت برسید بدون هیچگونه احساس ترسی.
افرادی که فکر می‌کنند با خرید کردن، با خرید خانه ماشین  لوازم لوکس  می‌توانند از اعتمادبه‌نفس بالایی برخوردار شوند کاملا اشتباه می‌کنند. زیرا چنین اشخاصی دائماً مضطرب‌اند و احساس خطر می‌کنند زیرا اگر چیزهایی که دارند را از دست بدهند، نابود می‌شوند. چون دیگر چیزی ندارند که به آن افتخار کنند.

۱ دیدگاه

  1. سلام

    تشکر ...

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی