چگونه کودکی بی‌ادب تربیت کنیم؟ ۱
اشتراک گذاری مطلب

چگونه کودکی بی‌ادب تربیت کنیم؟

علت بی‌ادب شدن کودک چیست؟
تو زندگی بعضی از پدرومادرها زمان‌هایی وجود دارد که از رفتار بد فرزند خود به ستوه می‌آیند و دائماً به این قضیه فکر می‌کنند که چرا کودکم خسیسه؟ چرا مدام در حال لجبازیه؟ چرا دروغ میگه؟ چرا به من و یا دیگران بی‌احترامی میکنه؟ چرا انقدر بددهن و بی‌ادبه؟  هر گاه چنین رفتارهایی از فرزندتان سرزد ، اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید، این است، چه عاملی موجب این رفتارها شده؟
پاسخ این سوال خیلی سخت نیست کافی است مقاله زیر را بخوانید تا به علت رفتارهای نادرست فرزند خود پی ببرید.

علت بی‌ادبی کودکم چیست؟

شکل‌گیری شخصیت کودک، وابسته به دو عامل مهم یعنی ژنتیک و محیط است. تکلیف رفتارهای موروثی که مشخصه، این رفتارها از بدو تولد در کودک وجود دارد.
اما رفتارهای اکتسابی، بعد از تولد با الگو‌برداری از رفتار اطرافیان مخصوصا پدرومادر شکل می‌گیرد. بیشتر رفتارهای کودک جز همین دسته است و با دیدن عمل و عکس‌العمل‌های والدین در شرایط مختلف، آموخته می‌شود. پس در درجه اول، این والدین هستند که تعیین کننده رفتارهای درست و غلط کودک‌اند.
آنها از یک طرف با انجام کار نادرست روی فرزند خود تاثیر می‌گذارند، از طرفی با واکنش نشان‌دادن به رفتار اشتباه کودک باعث قوی‌تر شدن آن رفتار می‌شوند.
والدین باید همیشه به خاطر داشته‌باشند:
اگر به رفتار بد کودک واکنش نشان ندهند، به احتمال زیاد آن رفتار خیلی زود فراموش می‌شود.
حال در ادامه این مطلب علت رفتارهای زشت و نادرست کودک را شرح می‌دهیم:

۱_ علت بی‌احترامی کودک به والدین یا اطرافیان :

علت بی‌احترامی کودک به احساساتش بر‌می‌گردد و درست از زمانی آغاز می‌شود که کودک احساس کند، در مورد او عدالت رعایت نشده. در چنین شرایطی دچار خشم زیادی می‌شود و این خشم را با بی‌احترامی کردن به پدرومادر یا اطرافیان نشان می‌دهد.

۲_ علت طعنه‌زدن کودک:

همان‌طور که قبلا هم گفتیم علت بخشی از رفتارها و واکنش‌های کودکان، ناشی از رفتار والدین است.  معمولاً وقتی بچه‌ها کار اشتباهی انجام می‌دهند، پدر و مادر شروع به سرزنش‌کردن و طعنه‌زدن آنها می‌‌کنند و کودکان در برابر این رفتار والدین حالت دفاعی به خود می‌‌گیرند و خود نیز این نوع رفتار را می‌آموزند و هنگام نشان دادن خشم خود به سایر افراد، از این روش استفاده می‌کنند.

 ۳_علت بددهنی کودک:

الف_
کودکان الفاظ رکیک را از دیگران می‌شنوند، یاد می‌گیرند و تکرار می‌کنند. خیلی وقتها کودک سه یا چهار ساله معنی کلماتی که به کار می‌برد را نمی‌داند. بهترین کار در این شرایط این است که عصبانیت خود را کنترل کنید و سریع واکنش تندی از خود نشان ندهید. واکنش نشان دادن شما، یعنی توجه به کودک و این آغاز مشکلات است.
زیرا هر وقت کودک بخواهد نظر کسی را جلب کند،از این کلمات استفاده می‌کند.
ب_
گاهی کودکان به این دلیل فحش می‌دهند که فاقد برخی مهارت‌های مهم زندگی، مانند مهارت برقراری ارتباط و مهارت‌های اجتماعی هستند. اگر دلیل بددهنی این باشد، بسیار مهم است که این مهارت‌ها را بدون اتلاف وقت به او یاد بدهید. درغیر‌این‌صورت، ممکن است عواقب این ضعف مهارت در تمام زندگی دامن‌گیر او شود.
بزرگسالانی که مهارت‌های اجتماعی و خودکنترلی ضعیفی دارند، ممکن است به‌دلیل بددهنی از کار اخراج شوند. آنها احتمالا به این دلیل که با زبان بدشانس، دیگران را آزار می‌دهند، در رابطه‌هایشان به مشکل برمی‌خورند.
پ_
دلیل سوم بددهنی ممکن است ضعف در کنترل خشم باشد. اگر گمان می‌کنید بددهنی کودکتان به علت عدم کنترل خشم است، این مهارت‌(کنترل خشم) را به‌عنوان بخشی از استراتژی تربیتی‌تان به کودک بیاموزید.

۴_ علت دروغگویی کودک:

وقتی والدین، برای آرامش کوتاه‌مدت خودشان، به کودکان وعده‌هایی می‌دهند، که به آن عمل نمی‌کنند، و یا برای اینکه پول بلیط اتوبوس یا سینما را ندهند به دروغ، سن کودک را کمتر می‌گویند، در چنین مواقعی دروغگویی را به فرزندشان می‌آموزند.

۵_علت زورگو شدن کودک:

کودک زورگویی را زمانی یاد می‌گیرد که والدین چیزی را به زور از دست او می‌گیرند.

۶_علت خسیس شدن کودک:

برخی‌ از والدین به کودک بی‌اشتها می‌گویند: «اگر غذا نخوری، آن را به فلانی می‌دهیم!»، این‌گونه، کودک «خسیس بودن» را می‌آموزد.

۷_ علت کینه‌ای شدن کودک:

وقتی والدین، برای آرامش کودکِ آسیب‌دیده، دیوار یا اسباب بازی را با سیلی می‌زنند و می‌گویند: «اینو زدمش، دیگر گریه نکن»، کودک «انتقام‌گیری» را می‌آموزد.



۱ دیدگاه

  1. abdolnabi solimaniabdolnabi solimani میگه:

    سلام اول اینکه سایت بسیار زیبایی دارید تبریک میگم

    و دوم نظر در باره مطلب است برخی از کودکان به علت جلب توجه دیگران رفتارهای زشت و به دور از ادبی را از خود بروز می دهند ممنونم موفق باشید.

    • سلام
      ممنونم. قالب این وبلاگ و تازه خریدم و برای خودمم خیلی جالبه.
      در مورد نظرتون. بله کاملا حق با شماست. یکی از دلایل رفتار زشت بچه‌ها جلب توجه دیگرانه. ولی خوب برخورد درست با این کوچولوها چیزیه که اکثر افراد از جمله خودم یاد نگرفتیم.

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی