چه عواملی باعث کوچک شدن مغز کودک می‌شود؟ ۴
اشتراک گذاری مطلب

چه عواملی باعث کوچک شدن مغز کودک می‌شود؟


رفتارهایی که باعث کوچک شدن مغز کودک می‌شود.
مطمئناً شما هم در مورد تاثیر رفتار والدین بر روح و روان کودک مطالب زیادی شنیدید ولی یکی از عجیبت‌ترین تحقیقات علمی مربوط به تاثیر رفتار والدین بر مغز کودک است.
این تحقیق ویژه با همکاری دانشمند ژاپنی تومودا اکمی و دانشگاه هاروارد صورت‌گرفته‌است. در این تحقیق از مغز ۱۵۰۰ کودک ام آر آی (MRI) ‌گرفته‌شد تا تاثیر رفتار پدرومادر بر مغز کودک مورد بررسی قرار گیرد.
نتایج به دست آمده شگفت‌آور بود،  این نتایج حاکی از این مساله بود که رشد مغز کودک تحت‌تاثیر رفتار بزرگترها و محیط ممکن است، متوقف شود. این تحقیقات توسط تومودا اکمی در کتاب " پدرومادرهایی که به مغز کودک خود آسیب می‌رساند" مفصلاً توضیح داده‌شد.  در ادامه به بررسی این رفتارهای مخرب می‌پردازیم:

عواملی که باعث کوچک شدن مغز کودک می‌شود

چه رفتارهایی باعث آسیب به مغز کودک می‌شود؟
۱_ دعوای شدید پدرومادر مقابل کودک.
همه ما از تاثیر بد دعوای پدرومادر مقابل کودک آگاه هستیم ولی هیچوقت حتی فکرش هم نمی‌کردیم این مشاجره‌ها سبب کوچک شدن مغز کودک شود.
متاسفانه تحقیقات ثابت کرده :
بخشی از مغز کودکانی که دائماً در معرض جنگ و دعوای پدرومادر هستند( به نام Lingual gurus) تا شش درصد کوچکتر از مغز کودکان معمولی است. نتیجه کوچک شدن Lingual gurus کاهش توانایی درک گفتاری است.
دخالت و یا مراقبت بیش از حد والدین:
شاید تا قبل از خواندن این مطلب پیش خود فکر می‌کردید والدینی که بیش از اندازه از کودک خود مراقبت می‌کنند و تمام کارهای شخصی کودکشان را انجام می‌دهند باعث می‌شوند، کودک در آینده تبدیل به یک دست‌و‌پا چلفتی شود و از پس کوچکترین کارهای شخصی‌اش هم بر نیاد. اما با خواندن این پست متوجه می‌شوید آسیب بیشتر از این حرفهاست.
پدرومادرهایی که همه کارهای شخصی فرزند خود را انجام می‌دهند باعث می‌شوند کودک احساس کند مورد اعتماد نیست در این حالت بخش Amygdala مغز کودک که مسوول احساس خطر و ترس است، صدمه می‌بیند. چنین کودکانی در آینده تبدیل به بزرگسالانی ترسو و بدون اعتمادبه‌نفس می‌شوند.
استفاده ی زیاد کودک از تبلت یا اسمارت‌فون:
استفاده زیاد از تبلت،موبایل، تلویزیون باعث کوچک شدن بخش Corpus callousness مغز می‌شود. وظیفه این قسمت متصل کردن نیمکره چپ و راست مغز است. این قسمت مسوول کنترل احساسات است.  کودکانی که در قسمت   corpus callousness دچار آسیب شدند قادر به برقراری ارتباط با والدین یا دیگر کودکان نیستند.  چنین کودکانی توانایی فعالیت جمعی را از دست میدهند.
انجام کارهایی که کودک دوست ندارد:
انجام کارهایی که مورد تنفر کودک است و والدین آن را انجام می‌دهند، سبب ایجاد استرس در مغز کودک می‌شود.
به طور مثالی کودکی که دوست ندارد والدینش در خانه لخت بگردند تحت استرس زیاد قرار می‌گیرد تا این صحنه را نبیند. به همین دلیل قسمت بینایی مغز کوچک می‌شود یا تغییر شکل می‌دهد.
با کودکتان گفتگو کنید تا متوجه شوید دیدن چه صحنه‌هایی را دوست ندارد تا از انجام آن در مقابل او پرهیز کنید.
مقایسه کردن کودک با دیگران همراه با سرزنش او.
مقایسه کردن کودکان با دیگران باعث می‌شود در بزرگسالی دچار اعتیاد به مواد مخدر یا مشروب شوند. اما به چه دلیل این اتفاق می‌افتد؟
مقایسه کودکان و سرزنش آنها باعث خدشه‌دار شدن غرور آنهامی‌شود و این امر استرس بزرگی را برایشان ایجاد می‌کند. مغز چنین کودکانی در بخش Striatum که مسئول حس شادی است تغییر می کند. اگر از موردی در فرزندتان ناراضی هستید، بدون مقایسه کردنش با دیگران، برای رفع مشکلش تلاش کنید.
تحقیر کلامی کودک:
با تحقیر و سرزنش کودک، بخش شنوایی مغز متورم می‌شود، حتی مواردی از ناشنوا شدن هم در این کودکان دیده‌شده‌است، در حالیکه گوش و سیستم شنوایی هیچ آسیبی ندیده است.
در مواردی که قصد بیان رفتار بد کودک را دارید، حداکثر در ۶۰ ثانیه انجامش دهید. نقدهایی که بیشتر از این مدت باشد، اکثراً از عامل اصلی دور می‌شود و تبدیل به بیرون ریختن احساسات تند والدین در قالب موعظه با واژه های آزاردهنده و تحقیرآمیز می‌شود.
فراموش نکنید مغز کودکان قابلیت انعطاف زیادی دارد. از هر زمانی که به اشتباههای تربیتی پی ببرید و روش تان را تصحیح کنید، فرصت ترمیم مغز و اخلاق کودک امکان‌پذیر است.
امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

۴ دیدگاه

  1. ممنون از مطلب جالب و کاربردیتون🙏

  2. ع . شکیباع . شکیبا میگه:

    ما بی شناسنامه نیستیم، ما از مردم جدا نمی باشیم، محل مهر جیره بندی قند و شکر، مهر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری.
    ما بی شناسنامه نیستیم، اولاد زجر کشیده آل عبا، فرزندان زندان های بی نام و نشان و حبس ها و دخمه های فراموش، ما بی شناسنامه نیستیم ،اهل قنوتیم، ساکن دهستان نیایش و بچه جنوب عشقیم، کبوتران قباپوشی که بال در خون شهیدان کربلا نهاده ایم و عمری بر شاخه ها مرثیه خوان ذبح بنی آدم ، ما از امتزاج دو ایمان بدوی روستائی از تصادم دو عدم ساده بوجود آمده ایم، با هیچ کس هیچ فرقی نداریم و نمازمان را اول وقت می خوانیم.
    ما محصول آن لحظاتی هستیم که خسته از بیل و رنجور از داس خیمه دعائی برافراشته اند، ما ساده‌نشینان کاخ ویرانه فقر و فنائیم. پنجره هائی که روبسوی افق سبز توکل باز می شوند، ما مثل کتابی در هر گوشه خاک و در هر لحظه از روزگار باز می شویم و دیگران را از خود باخبر می کنیم.
    ما مثل وضو ساده و پاکیم، عین افطار بی آلایش و معصومیم، ما را می‌شود در هر گوشه مسجد پیدا کرد. در هر جنسی جستجو نمود، با هر دردی دریافت، ما مثل تلاوت غمگینیم، مثل تکبیر حالت خنجر داریم، و دوستان ما شیران روز و پارسایان شبند، از نوح به بعد تا کربلا و هویزه وتا هویزه حضور داریم، پشت هر سنگی روییده ایم، با هر بوته ای رسیده ایم، بر هر شاخی بر داده ایم، ما در این آب و خاک سبز می شویم ما بی شناسنامه نیستیم.


    شادی روح مطهرش صلوات

    مطالب بیشتر در مورد شهید دکتر بهشتی

  3. ع . شکیباع . شکیبا میگه:

    سلام
    مطلب جالبی بود. تشکر

    فقط لطف کنید متن ها را با خط ریز تر و عنوان ها را درشت تر یا رنگ متفاوت بذارید تا خواننده راحت تر بخونه و در ذهنش جا بگیره.
    موفق باشید

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی