چه عواملی باعث ایجاد احساس ناامنی در روابط بین زن و مرد می‌شود؟ ۱
اشتراک گذاری مطلب

چه عواملی باعث ایجاد احساس ناامنی در روابط بین زن و مرد می‌شود؟

چگونه احساس ناامنی را از بین ببریم؟
آیا واقعا همسرم امشب به یک مهمانی دوستانه دعوت شده؟ آیا تو این دورهمی‌های دوستانه، زن‌ها هم حضور دارند؟ آیا چیزی را از من پنهان می‌کنه؟ آیا امشب قصد ملاقات زنی را داره؟ آیا منشی جدید شرکت از من زیباتره؟.... سوالاتی از این دست، برای خیلی از زنها آشناست. گاهی انقدر این سوالات را تکرار می‌کنند که خسته و درمانده میشن و با ناامیدی به این نقطه می‌رسند که چرا من انقدر حسودم؟ چرا تا این حد احساس ناامنی می‌کنم؟ چرا برای یک لحظه هم که شده احساس آرامش ندارم؟
این حس ناامنی فقط به تکرار این سوالات آزاردهنده ختم نمی‌شود ، بلکه کم‌کم در روابط زناشویی هم تاثیر می‌گذارد. در واقع با مرور زمان باعث خراب شدن رابطه می‌شود.
زیرا همسران حسود، مثل یک کودک نیازمند توجه، محبت، عشق از طرف مقابل هستند تا شاید بدین‌طریق خلأ عاطفی خود را پر کنند، ولی اگر از نظر احساسی به آنها توجهی نشود، آنها هم شروع به کم کردن ارتباط کلامی و غیرکلامی می‌کنند و همین امر زمینه نابودی زندگی زناشویی را رقم می‌زند.
در واقع  حسادت، مثل شکنجه‌ای  می‌شود که هر دو طرف رابطه را درگیر می‌کند. یکی آرامشش را از دست میدهد و دیگری فکر می‌‌کند ناعادلانه مورد قضاوت قرار گرفته است. از این رو نباید ساده از این احساس گذشت.

اما علت این احساس ناامنی که باعث بوجود آمدن حسادت می‌شود، چیست؟

۱_ تجربه تلخ رابطه قبلی:

یکی از دلایل بوجود آمدن این حس، به خاطر تجربه تلخ گذشته است. کسانی که در روابط قبلی خود طعم تلخ خیانت و چشیدن به سختی می‌توانند به دیگری اعتماد کنند.

۲_ خیانت والدین:

افرادی که در کودکی شاهد خیانت یکی از والدین خود بودند، این حس ناامنی و بی‌اعتمادی را در آینده، به شریک زندگی خود منتقل می‌کنند.

۳_ رقابت بین خواهر و برادر در کودکی :

متاسفانه والدینی که بین فرزندان خود تبعیض قائل می‌شوند و عدالت را به دلایل مختلف رعایت نمی‌کنند، سبب بوجود آمدن حس کافی نبودن، دوست‌داشتنی نبودن در فرزند خود می‌شوند و همین کمبود در آینده باعث حس ناامنی می‌شود.
از دیگر عوامل ایجاد حسادت در کودکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
. مقایسه فرزندان با یکدیگر
 . ورود فرزند دوم
 . تحقیر کردن فرزند در مقابل همسالان و دیگران
 . تمایز قائل شدن میان فرزندان و یکی را برتر از دیگران دانستن
 . فرق گذاشتن در تشویق و تنبیه بچه‌ها
 . حساس‌تر بودن بچه ها در سال‌های اولیه ( 3 تا 4 سالگی )

۴_ حس دوست داشتنی نبودن:

این حس به خاطر اعتماد به نفس پایین بوجود می‌آید. در هر صورت کسی که فکر می‌کند، دوست داشتنی نیست، نمی‌تواند باور کند کسی دوستش دارد. چنین فردی خود را لایق یک رابطه عاشقانه نمی‌داند. پس همیشه منتظر یک اتفاق بد در زندگیش است.

۵_عزت نفس پایین:

یکی از اصلی‌ترین دلایل عزت نفس پایین (و در نتیجهٔ آن، حس ناامنی و حسادت)، دوران کودکی پرمشکل یا بحرانی است.
مغز کودک در هنگام تولد مانند رایانه‌ای خالی است که هیچ برنامه‌ای روی آن نصب نشده است. با گذر زمان، آنچه جلوی کودک گفته و انجام می‌شود، در روانش نقش می‌بندد و شخصیتش را شکل می‌دهد.
در گذر زمان، «باور» پدر و مادر به «باور» کودک تبدیل می‌شود. به‌عبارتی اگر پدر و مادر ما را تنبل، بی‌هنر و بازنده بدانند، ما سرانجام باور می‌کنیم که تنبل، بی‌هنر و بازنده هستیم. در مقابل اگر والدین پیوسته تأکید کنند که چقدر ما را دوست دارند یا به ما افتخار می‌کنند و اینکه ما از عهدهٔ هر کاری برمی‌آییم، ما هم آن را باور می‌کنیم!
و همین باورهای سازنده، یک شخصیت قوی از ما می‌سازد، طوری که در آینده در ارتباط با کسانی که دوستمان داریم، احساس ناامنی نکنیم.
اما برای حل این مشکل چه باید کرد؟

راههایی برای درمان حسادت عاشقانه .

۱_از خودتان بپرسید در مورد چه چیز احساس ناامنی می کنید. آیا احساس می کنید زیبا یا جذاب نیستید و ممکن است همسرتان از شما خسته شود؟ آیا به عشق و علاقه ی همسر خود شک دارید؟ وقتی دریافتید چه مسئله ای شما را ناراحت می کند، بهتر می توانید با ترس های خود مقابله و این سوال را مطرح کنید که آیا ترس های شما واقعی هستند یا نه.
پس، نگاهی به همه چیزهایی که موجب حسادت و بددلی شما می‌شود بیندازید و از خود بپرسید خطر تا چه حد واقعی است؟ چه مدرکی دارید که رابطه شما در خطر است؟ آیا رفتار شما موقعیت را بدتر نمی‌کند؟
۲_ اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرید.
یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای دور شدن از حس حسادت این است که اعتماد به‌نفس‌تان را تقویت کنید. پس هر کاری که از دست‌تان برمی‌آید، انجام دهید تا اعتماد به نفس‌تان به تدریج بیشتر و بیشتر شود.
به‌طور مثال می‌توانید از همین امروز تصمیم بگیرید که در یک یا چند زمینه مختلف متخصص شوید، ورزش را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید و با یادآوری موفقیت‌های خوب گذشته سعی کنید آنها را با انگیزه بیشترتکرار کنید. وقتی نسبت به خودتان اعتماد به نفس کافی ندارید، توانایی و امکانات‌تان را دست‌کم می‌گیرید و به دیگران حسادت می‌کنید
۳_ اگر درک حس حسادت و یافتن بهترین راه برای مقابله با آن، بدون دریافت کمک از دیگران برایتان دشوار است، به یک متخصص در حوزه‌ی سلامت روان مراجعه کنید. تا این احساسات را درک و برای مقابله با آنها تلاش کنید.

۱ دیدگاه

  1. abdolnabi solimaniabdolnabi solimani میگه:

    سلام به نظر من و با توجه به مبانی و دیدگاه‌های نظری مطرح شده می‌توان احساس امنیت را به عنوان مجموعه‌ای متشکل از چهار بعد در نظر گرفت که هر بعد به گونه‌ای مجزا و هم در قالب یک مجموعه بر اعتماد اجتماعی و ابعاد تعیین شده برای آن در این پژوهش تأثیر می‌گذارد بنابراین احساس امنیت به عنوان متغیر اصلی در چهار سطح احساس امنیت قضایی احساس امنیت سیاسی احساس امنیت اقتصادی و احساس امنیت عمومی بررسی می‌شود با پیچیده‌تر شدن زندگی اجتماعی، بعد احساسی امنیت از بعد عینی آن مهمتر شده است، زیرا آنچه رفتار و اعمال آدمی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، همان احساس امنیت یا احساس در امان بودن است./ ممنونم دست گل دخترم درد نکنه موفق باشید.

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی