چرا افراد حساس خیلی وقتها از شغل خود راضی نیستند؟ ۱
اشتراک گذاری مطلب

چرا افراد حساس خیلی وقتها از شغل خود راضی نیستند؟

بهترین شغل برای افراد با حساسیت بالا (احساساتی) چیست؟
شغل شما چیست؟ آیا کاری که انجام می‌دهید با روحیه‌تون سازگاره؟ و یا مثل خیلی از افراد دیگه فقط برای بدست آوردن یک فیش حقوقی از صبح تا شب کار می‌کنید؟ تو چنین شرایطی مطمئناً هیچ دلخوشی از شغلتون ندارید. ولی بدون هیچ دلیلی ادامه میدید و شاید هم، هر چند وقت یکبار از خودتون بپرسید چه کاری برای من مناسب‌تره؟ 
شغل مناسب، شغلی است که با روحیه شما سازگار باشد. به طور مثال:
شغل فروشندگی در یک فروشگاه بزرگ و زنجیره‌ای به هیچوجه برای یک دختر خجالتی مناسب نیست. این شغل شاید آرزوی یک دختر پرهیاهو و برونگرا باشد ولی برای فرد خجالتی همچون شکنجه دائمی است. پس توجه به صفات شخصیتی و روحیه، حرف اول و تو انتخاب شغل می‌زند.
با اینکه پیدا کردن کار مناسب برای همه نوع شخصیتی سخت است ولی برای افراد حساس یا
( HSP ) سخت‌تر است.
 HSPها ویژگی‌هایی دارند که با هر شرایطی جور در نمیاد ولی اگر در کار مناسب مشغول شوند نه تنها احساس خوشحالی مداوم را تجربه می‌کنند، بلکه همچون ستاره خواهند درخشید.
برای اینکه بفهمیم بهترین شغل برای افراد احساساتی چیست، ابتدا باید با خصوصیات اخلاقی آنها آشنا شویم :

خصوصیات افراد حساس یا ( HSP ):

۱_ افراد حساس اطلاعات را عمیق‌تر از دیگران پردازش می‌کنند، بنابراین دنیا را کمی متفاوت‌تر از دیگران می‌بینند.
۲_ HSPها خیلی زودتر از دیگران خسته ‌ می‌شوند، زیرا سیستم عصبی حساس آنها جزیی‌ترین اطلاعات را هم پردازش می‌کند، در نتیجه در پایان یک روز کاری، خسته‌تر و فرسوده‌تر از دیگر کارمندان هستند.
۳_ یک مکان دنج و آرام به دور از هر گونه سروصدا، بهترین جا برای استراحت افراد حساس است.
۴_ افراد حساس نه تنها به مسائل عاطفی خیلی زود واکنش نشان می‌دهند، بلکه نسبت به تغییرات محیط هم حساس هستند. کوچکترین تغییر در سرما، گرما، گرسنگی، تشنگی، خبر بد، اتفاقات ناگوار شدیدا رو اعصاب آنها تاثیر می‌گذارد.
۵_ با اینکه کمبود خواب می‌تواند هر کسی را بداخلاق، لجباز و آشفته کند اما روی افراد حساس، موثرتره و زندگی را برای آنها غیرقابل‌تحمل می‌کند.
۶_ افراد حساس اگر حس خوبی را از شغل خود به دست نیارن، حتما در کار خود شکست می‌خورند زیرا احساس آنها درگیر با کار است و کاری که حس بدی به آنها منتقل کند به احساسات آنها صدمه می‌زند، پس شکست می‌خورند.

شاید خواندن ویژگی‌های بالا کمی ناامید‌کننده باشد ولی نگران نباشید، افراد حساس در کنار ویژگی‌های فوق، نقاط قوتی دارند که کمتر کسی از آن بهره‌ای برده.

نقاط قوت افراد حساس:

افراد حساس به خاطر احساسی بودنشان برای دیگران دلگرم‌کننده و همدل هستند. آنها با دلسوزی به مشکلات دیگران گوش می‌دهند، به جزئیات توجه می‌کنند، کوچکترین تغییر حتی در لحن سلام دادن دیگران را تشخیص میدهند، به عنوان رهبر تیم، بر کار گروهی تاکید زیادی دارند، از یک حس شهودی قوی برخوردارند و در پایان، از درک بالا و قدرت بالای تجزیه و تحلیل برخوردارند.
جمع شدن این صفت‌های بینظیر تو وجود یک نفر، فوق‌العاده است. به همین دلیل روانشناسان تعدادی شغل را برای افراد حساس با نقاط قوت فوق در نظر گرفته‌اند :

بهترین شغل برای افراد حساس:

یکی از بدترین محیط‌ها برای کسب‌وکار افراد حساس، مکانهایی است که زیر نظر مستقیم کارفرما است. و یا کارهایی که باید با عجله و در فرصت کم انجام شود. این عجله، استرس زیادی به آنها وارد می‌کند و همین استرس، مانع درست کار کردن آنها می‌شود.
 روان شناسان به این دسته از افراد مشاغلی را پیشنهاد می‌کنند که به تنهایی و تحت مدیریت خود فرد انجام شود و از همه مهم‌تر، تماس با افراد به حداقل برسد.
مشاغلی مانند:
مشاور خانواده، نقاشی، نوازندگی، طراح، ویراستار، انیماتور، فیلمنامه نویس، کتابدار، مترجم، نویسندگی،معلم، کار کردن با حیوانات و گل و گیاه،برنامه‌نویس، روحانی، برنامه ریز و مربی پرورش اندام می‌تواند شغل های مناسبی برای افراد احساساتی  باشند.


۱ دیدگاه

  1. abdolnabi solimaniabdolnabi solimani میگه:

    سلام / به نظر من این طبیعت انسان است که تصور کند همیشه مورد بهتری خارج ار جایی که در آن است وجود دارد ( و به قول معروف مرغ همسایه را غاز می بینند ) موفق باشید.

    • سلام
      اما همیشه اینطور نیست. خوشبختانه افرادی و می‌شناسم که عاشق کارشون هستند و از انجام اون لذت می‌برند. ولی خوب این موفقیت نصیب همه نمیشه

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی