چرا مردم به شما دروغ می‌گویند؟ ۲
اشتراک گذاری مطلب

چرا مردم به شما دروغ می‌گویند؟

۸ علتی که دیگران به شما دروغ می‌گویند.
اسم دروغ آدم را یاد کارتون پینوکیو میندازه. عروسک چوبی که موقع دروغ گفتن، بینیش غیرطبیعی بزرگ میشه. اما پینوکیو چه وقتهایی دروغ میگفت؟؟ وقتهایی که دنبال جلب محبت کسی بود. تو دنیای واقعی هم افراد به دلایل مختلف دروغ میگن. گاهی برای محافظت از خود، نزدیکان و دارایی‌های خود دروغ می‌گویند. گاهی مثل پینوکیو برای جلب محبت و توجه دیگران دروغ میگن. گاهی از روی ترس و گاهی به خاطر حفظ غرور.
دلیل دروغ گفتن هر چی که باشد فرقی ندارد باز هم باعث ناراحتی شما می‌شود. اما شاید اگر دلیل دروغ گفتن دیگران به خود را بدانید، ممکن است در رفتار خود تجدیدنظر کنید و یا کمی بیشتر دیگران را درک کنید.
در این پست وبسایت چیکادی در مورد دلایلی که باعث می‌شود دیگران به شما دروغ بگویند، بحث خواهیم کرد.

چرا مردم به شما دروغ می‌گویند؟

۱_ شما انتظارات بالایی دارید.
انتظارات زیاد شما باعث می‌شود افرادی که دوست دارند در کنار شما باشند، دروغ بگویند. زیرا آنها نمی‌توانند انتظارات بالای شما را برآورده کنند و یا حتی شبیه کسی که شما انتظار دارید، باشند. پس مجبورند دروغ بگویند تا رضایت شما را جلب کنند. در واقع شما برای آنها باارزشید و آنها دوست ندارند شما را ناامید کنند. و این دلیل دروغگویی انهاست.
۲_ شما آدم صادقی هستید.
بله کمی عجیب به نظر می‌رسد. ولی خیلی از افراد مقابل آدمهای صادق مجبور به دروغ گفتن می‌شوند. زیرا فردی که صادق است سعی می‌کند کاردرست را انجام دهد، معیار اخلاقی بالایی دارد. همیشه به خاطر درستکاری مورد احترام و اعتماد دیگران است. بنابراین هر کسی که در کنار چنین فردی باشد احساس ضعف می‌کند، برای اینکه نشان دهد خودش هم آدم خوبی است شروع به دروغ گفتن می‌کند در مورد کارها و رفتارهای خوبی که هیچوقت انجام نداده و یا حتی به آن اعتقادی هم ندارد، دائم صحبت می‌کند.
۳_شما فرد دروغگو را جذب می‌کنید.
همیشه یک نوع از مردم نوع دیگر را به خود جذب می‌کنند. این مساله در مورد افراد دروغگو بیشتر صدق می‌کند. دروغگوها همیشه جذب یک شخصیت خاصی می‌شوند. به احتمال زیاد شما دارای خصوصیاتی هستید که برای یک فرد دروغگو جذاب است. وقتی یک فرد دروغگو مقابل شما قرار می‌گیرد می‌تواند با حرفهایش به راحتی شما را تحت تاثیر قرار دهد. و این همان نکته‌ای است که باعث می‌شود فرد دروغگو به سمت شما جذب شود.
۴_وضعیت اجتماعی شما.
از نظر اجتماعی چه شرایطی دارید؟ موقعیت اجتماعی بالایی دارید؟ صاحب نفوذ و قدرت هستید؟ کارفرمای یک پروژه بزرگ هستید؟ اجازه بدهید خلاصه و مفید سوالم را بپرسم:
آیا مهارت یا موقعیت خاصی دارید که بر زندگی دیگران تاثیر گذار است؟ 
اگر چنین است پس منتظر باشید تا به شما دروغ بگویند. آنها به شما دروغ می‌گویند، شما را بیشتر از آنچه که شایسته هستید، تحسین می‌کنند به امید اینکه وارد حلقه اجتماعی شما شوند و یا توسط شما به فرد دیگری معرفی شوند.
۵_ شما شخصیت ترسناکی دارید.
گاهی اوقات تقصیر شماست که دائماً از دیگران دروغ می‌شنوید. نگاهی به رفتار خود بیاندازید. ممکن است هنگامی که خسته یا ناراحت هستید، رفتار ناعادلانه و پرخاشگرانه‌ای نسبت به دیگران دارید. در این شرایط دیگران برای در امان بودن از دست شما، مجبور به دروغ گفتن می‌شوند.
۶_شما آسیب‌پذیر هستید.
افرادی که افسرده، بیمار یا مضطرب هستند در شرایط آسیب‌پذیری قرار دارند. به همین دلیل اطرافیان تمایلی به گفتن بعضی از حرفها را ندارند. زیرا از واکنش و پیامدهایی که ممکن است گفتن حقیقت به بار آورد، می‌ترسند.
۷_ تربیت خانوادگی.
متاسفانه گاهی اوقات والدین برای محافظت از فرزند یا خانواده خود، دروغ می‌گویند و این رفتار نادرست الگویی برای تربیت فرزند می‌شود. چنین کودکانی در محیط امن خانواده، دروغ گفتن را می‌آموزند و این به بخشی از شخصیت کودک تبدیل می‌شود.
۸_غرور.
گاهی اوقات دیگران دوست دارند تصویر مطلوبی از خود را به نمایش بگذارند، آنها برای حفظ غرور خود شروع به اغراق می‌کنند که این هم نوعی دروغگویی است. اغلب مردم داستانهای جذاب ولی غیرواقعی از خود را بیان می‌کنند تا تصویری دوست‌داشتنی از خود بسازند.

با اینکه دروغ گفتن کار درستی نیست و باعث ناراحتی شنونده می‌شود ولی گاهی اوقات باید به رفتار و شخصیت خود نگاهی کنیم. شاید رفتار ما به گونه‌ای است که دیگران کنار ما احساس آرامش و امنیت نمی‌کنند و مجبور به دروغ گفتن می‌شوند.

۲ دیدگاه

  1. abdolnabi solimaniabdolnabi solimani میگه:

    سلام به نظر من همه ما می‌دانیم که روابط بر پایه اعتماد و صداقت بنا شده‌اند اما افرادی که یکدیگر را دوست دارند معمولا به یکدیگر دروغ می‌گویند. بسیار تشکر بابت اطلاع رسانیتون موفق باشید.

  2. ساراسارا میگه:

    بمن خیلی دروغ میگن و کلا از این بابت افسرپگی روحی گرفتم و حتی گریه هم کردم وقتی این مقاله رو خوندم دیدم خیلیاش درسته ولی واقعا نمیدونم چکار کنم بمن دروغ نگن چه راهی پیش بگیرم موقعیت اجتماعیمو و زندگیمو نگم خودمو از لحاظ ظاهری بسبار ساده نشون بدم در حقیقت چیزایی که دارم رو نشون ندم یا همون اول بهشون بگم من بسیار ادم ساده ایم واقعا نمیفهمم

    • سلام دوست عزیز،
      همه ما خام به دنیا میایم و پخته از این دنیا میریم، هر وقت تو زندگیت یه اتفاق بارها و بارها تکرار میشه،یعنی اون چیزیه که باید یاد بگیری.
      معلم سخت‌گیر  روزگار دست از سرت برنمیداره تا این درس و بخوبی یاد بگیری،محکم باش به خودت بگو از پسش بر میام  .هر دفعه موقعیتی مثل گذشته قرار گرفته حواستو جمع کن تا دوباره اشتباهات سابق وتکرار نکنی،مطمئن باش از پسش برمیای دوست عزیز.
      موفق باشی

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی