چرا تو شبکه‌های مجازی فحش میدیم؟ ۲
اشتراک گذاری مطلب

چرا تو شبکه‌های مجازی فحش میدیم؟


در عصر حاضر، شاهد بوجود‌امدن نوع جدیدی از ارتباطات هستیم. ارتباطی که اغلب به عنوان مجازی شناخته میشه و همین مجازی بودن، مجوز انجام بسیاری از بی‌اخلاقی‌ها و رفتارهای زننده و زشت شده‌.
اما با عرض معذرت باید بگم: این فضا خیلی هم مجازی نیست. شاید از هر حقیقتی، واقعی‌تر باشه. چرا این حرف و می‌زنم؟
چون پشت هر گوشی یا مانیتور یک انسان واقعی قرار داره، فردی دارای درک و شعور، احساس، شخصیت، غرور. کسی که مثل من و شما هزاران آرزو و برنامه برای آینده‌اش داره.
حالا تصور کنید:
ما گوشیمونو می‌گیریم تو دستمون و بدترین فحش‌ها و حرف‌ها رو برای طرف مقابل تایپ می‌کنیم، حتی لحظه‌ای به این قضیه فکر نمی‌کنیم شخصی که داره کامنت ما رو میخونه یه آدمه. و با خوندن حرفای زشت ما حالش بد میشه.

دلیل توهین و تحقیر در شبکه های اجتماعی

اما براستی علت این رفتارهای زننده چی میتونه باشه؟؟؟
با کمی تامل کردن پی‌می‌بریم: ما این رفتارهای نادرستو فقط در شبکه‌های اجتماعی نشون میدیم. در دنیای واقعی، جرات این همه فحش دادن به طرف مقابلو نداریم.
جراتشو نداریم، چون در ارتباطات اجتماعی خود، دنبال موجه نشون دادن شخصیتمون هستیم. ما اغلب در ارتباطات بین فردی، بهترین چهره خود را نشون میدیم. چون اگر غیر از این باشه از خیلی از موقعیت‌های خوب اجتماعی طرد میشیم و بدتر از اون، ممکنه مورد سرزنش و مواخذه و یا حتی تنبیه قرار بگیریم.
در نتیجه :
چون در محیط‌های آنلاین تاوانی برای بی‌اخلاقی‌ها وجود نداره، پس با خیال راحت، نقاب از چهره‌مون بر‌می‌داریم و خود واقعیمونو نشون میدیم. چهره‌ای که حتی تو خواب هم، به کسی نشونش نمیدیم.
در واقع هرچقدر بیشتر مطمئن باشیم که براى رفتارمون تاوان و خسارتى نمی‌پردازیم بیشتر خودِ واقعیمونو بروز میدیم.
بدون رودرواسی بگم شخصیت حقیقی ما همون چیزی است که تو محیط‌هایی مثل اینستاگرام و فیسبوک و هر محیطی که برای انجام کارهامون امنیت داریم، نشون میدیم.
پس اگر تو جامعه، فردی خوش‌اخلاق و مودب‌ایم و تو فضای آنلاین، پرخاشگر و بددهن،باید مطمئن باشیم که شخصیت اصلی ما همون پرخاشگر و بددهنه. دیگه بقیه‌اش به خودمون بر‌می‌گرده که این ‌شخصیت پرخاشگر، بددهن، بی‌اخلاقو و دوست داریم یا نه.



۲ دیدگاه

  1. سلام مطالبی که نوشتید کاملا درست بوده

  2. abdolnabi solimaniabdolnabi solimani میگه:

    متاسفانه فحاشی این عادت ناپسند و ناخوشایند این روزها در فضای مجازی رواج پیدا کرده و افراد از این روش ناپسند برای کوبیدن اشخاصی که خوششان نمی آید استفاده می کنند متاسفانه نقش برخی جوانان و نوجوانان در این پدیده زشت پررنگ است.

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی