چرا در یک رابطه عاشقانه، خواسته‌ها و انتظارات خود را پنهان می‌کنیم؟ ۱
اشتراک گذاری مطلب

چرا در یک رابطه عاشقانه، خواسته‌ها و انتظارات خود را پنهان می‌کنیم؟

این حق ماست که در یک رابطه دوطرفه، به طرف مقابل بگوییم: انتظار چه رفتارها و برخوردهایی را داریم. کاملا طبیعی است که اگر شریک عاطفی ما کاری را انجام داد که باعث ناراحتی ما شد، در موردش صحبت کنیم. به نظر، این مسائل ساده و عادی است و هر کسی این موارد را می‌داند. اما مشکل اینجاست :
در بیشتر موارد، ما از بیان ناراحتی‌های خود خودداری می‌کنیم! از احساسات خود حرفی نمی‌زنیم، از اینکه فلان رفتار باعث آزردگی ما شده، چیزی نمی‌گوییم.
به طور مثال، اگر کسی از ما بپرسد :چرا بدقولی‌های شوهرت را تحمل می‌کنی؟ با غرور و اعتماد‌به‌نفس، هزار دلیل برای توجیه کار همسرمون میاریم. با تمام وجود، خود را پشت دلایل به ظاهر منطقی پنهان می‌کنیم تا مبادا کسی از ناراحتی و غم و غصه ما چیزی بفهمد.
شاید فکر می‌کنیم این بهترین راه، برای حفظ یک رابطه است. ولی اشتباه فکر می‌کنیم. چون دلیلی که باعث می‌شود از احساسات، ناراحتی‌ها و ارزش‌هایمان صحبت نکنیم، فقط و فقط ترس است.
ما می‌ترسیم احساسات خود را بیان کنیم، می‌ترسیم به طرف مقابل بگوییم: این رفتارت باعث ناراحتی من می‌شود، می‌ترسیم به شریک عاطفی خود بگوییم: تحمل این شرایط برای من سخت شده، پس بهتره یک تغییراتی تو زندگی خود ایجاد کنیم....

اما براستی چرا از بیان خواسته‌های خود می‌ترسیم؟

دلایل زیادی برای این ترس وجود دارد که ما در ادامه مطب به آن اشاره می‌کنیم:

چرا خواسته‌های خود را به زبان نمی‌آوریم ؟

 ۱_ ترس از دعوا و درگیری.
خیلی از افراد باور دارند، رابطه خوب، رابطه بدون درگیری و بحث‌های کلامی است. به همین دلیل، از بیان هر چیزی که ممکن است باعث مشاجره و دعوا شود، خودداری می‌کنند. موضوع اینجاست : این افراد سعی می‌کنند مشکلات موجود را نبینند و یا در موردش حرف نزنند و این روش را، بهترین راهکار برای داشتن یک رابطه بدون دغدغه می‌دانند.
۲_ کمال‌گرایی عاطفی.
افراد کمال‌گرای عاطفی، می‌ترسند از اینکه ضعیف و آسیب‌پذیر دیده‌شوند. به نظر آنها حسادت، عصبانیت، اضطراب، افسردگی نشان‌دهنده ضعف است. به همین دلیل، همیشه سعی می‌کنند با مسائل منطقی برخورد کنند. غافل از اینکه بیان این احساسات در یک رابطه متاهلی ، الزامی است.
۳_ ترس از طرد شدن.  
ترس از طرد شدن، بیشتر از دلایل دیگر، باعث صدمه‌‌زدن به شخص می‌شود. ترس از طرد شدن توسط دیگران، به قدری در وجود این افراد قوی است، که هر کاری برای رضایت طرف مقابل انجام می‌دهند. این افراد به کل خود را فراموش می‌کنند، احساسات خود را می‌بلعند تا کسی متوجه آن نشود. در یک کلام، این افراد برای اینکه طرد نشوند، خود را قربانی می‌کنند.
۴_ رفتار منفعلانه.
رفتار منفعلانه در یک رابطه دوستانه یا عاشقانه بدین معناست که فرد هرگاه  ناراحت شد، سکوت می‌کند. او با سکوتش احساس گناه را به طرف مقابل القا می‌کند. و بدین وسیله از بیان احساسات خود فرار می‌کند.
۵_ناامیدی  .
ناامیدی از اینکه این رابطه هیچوقت درست نمی‌شود، دلیل دیگری برای خودداری از بیان احساسات است.
ممکن است فرد، راه‌های زیادی را  برای ترمیم یک رابطه، امتحان کرده باشد و نتیجه نگرفته‌باشد. به همین دلیل سرخورده و ناامید می‌شود و تا حد امکان سعی می‌کند از بیان خواسته‌هایش خودداری کند.
۶_ عزت‌نفس پایین.
شاید عجیب به نظر برسد ولی عزت‌نفس پایین هم دلیل دیگری برای دوری از بیان خواسته‌هاست. زیرا کسانی که عزت‌نفس پایین دارند، فکر می‌کنند باید همیشه دیگران را خوشحال کنند و انتظارات آنها را برآورده کنند. در مقابل، حق ندارند احساسات خود را بیان کنند و یا چیزی از دیگران درخواست کنند.
۷_ انتظارات غیر منطقی.
متاسفانه بعضی از افراد، انتظارات عجیب و غریبی از دیگران دارند. به طور مثال : فکر می‌کنند دیگران باید بدانند آنها چه احساسی دارند و چه چیزی باعث ناراحتی آنها شده.
نکته اینجاست که فرد هر چقدر هم به شما نزدیک باشد، قدرت ذهن‌خوانی ندارد.
گاهی افراد، به قدری درگیر مسائل و مشکلات خود هستند که متوجه نمی‌شوند با حرفها یا رفتارهای غیرارادی‌شان باعث ناراحتی شما شده‌اند. پس دست از غرور خود بردارید و صادقانه در مورد احساس خود صحبت کنید.
در آخر یادآور می‌شویم:
دلایل زیادی برای بیان نکردن احساسات وجود دارد.  هر گاه بفهمید چرا و با چه دلیلی از بیان خواسته‌های خود خودداری می‌کنید، نصف راه را رفته‌اید. وقتی بدانید دلیل کار شما چیست، بهتر می‌توانید مسائل را حل‌وفصل کنید.
موفق باشید.

۱ دیدگاه

  1. 98شیر98شیر میگه:

     15 گیگ فضای رایگان آپلود فایل و آپلود عکس ویدیو


    https://98share.com/



ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی