چرا افراد شرور داستان‌ها را دوست داریم؟ ۱
اشتراک گذاری مطلب

چرا افراد شرور داستان‌ها را دوست داریم؟

چرا افراد شرور داستان‌ها و فیلم‌های سینمایی را دوست داریم، در حالی که در زندگی واقعی از این رفتارها انتقاد می‌کنیم و شدیدا خود را پایبند به اصول اخلاقی نشان می‌دهیم؟
محققان معتقدند: ما آنها را دوست داریم، چون به آنها شبیه هستیم. آنها بخش تاریک وجود ما هستند. روانشناسان از مدت‌ها قبل، باور داشتند، هر انسانی یک بخش تاریکی در وجودش دارد.
این بخش که به آن سایه گویند، همان خصوصیات غریزی و اولیه ما انسان‌هاست. ولی چرا به آن، بخش تاریک شخصیت گویند؟
چون ما انسان‌ها به بهانه اینکه موجودات اجتماعی هستیم، یک سری از افکار و رفتارهای خود را سرکوب می‌کنیم، چون می‌دانیم این رفتارها نه تنها از نظر ما بلکه در نظر دیگران هم قابل قبول نیستند. پس شروع به سرکوب این افکار و تصاویر ذهنی می‌کنیم.
هر چه بخش تاریک وجود خود را بیشتر پنهان کنیم، بیشتر آن را در رفتارهای خود مشاهده می‌کنیم. و این امر، کاملا طبیعی است.
هر چه بیشتر سایه یا همان قسمت تاریک وجود خود را سرکوب کنید، بیشتر به آن قدرت می‌دهید. اینکه ما رفتار افراد شرور داستان‌ها را دوست داریم، به خاطر این است که یک قسمتی از وجود ما، این رفتارها را دوست دارد و ما این دوست‌داشتن را به خاطر ترس از طرد‌شدن دیگران، پنهان می‌کنیم.
در ظاهر، طوری رفتار می‌کنیم که انگار این رفتارهای ناشایست، خط قرمز ما در زندگی هستند. ولی در اعماق وجودمان این رفتارها را می‌پسندیم.
موضوع اینجاست : برای اینکه از نظر فکری و ذهنی بالغ شویم و به تعادل برسیم باید بخش تاریک وجودمان را بپذیریم. اگر می‌خواهیم این قسمت تاریک ذهن‌مان را ضعیف‌تر کنیم باید آن را بشناسیم و بپذیریم، نه اینکه آن را سرکوب کنیم.
با سرکوب کردن، به آن قدرت بیشتری می‌دهیم و متاسفانه این رفتارهای سرکوب‌‌شده، به طرق مختلف خود را در زندگی ما نشان می‌دهد.
اجازه دهید این مساله را با ذکر مثالی توضیح دهم:
حتما شما هم پدرو‌مادرهایی را دیدید که بسیار منضبط، وسواسی و تمیز هستند. اما فرزندان آنها، شلخته و کاملا نامنظم هستند. علتش این است که والدین آنها در ذهن ناخودآگاه خود، این بی‌نظمی را دوست دارند. آنها هم دوست دارند آزادانه هر کاری که دلشان می‌خواهد انجام دهند. ولی به خاطر ترس از طرد‌شدن و مورد قبول واقع شدن، این خواسته را سرکوب می‌کنند اما این خواسته هیچوقت از بین نمی‌رود و روی تربیت فرزند تاثیرش را نشان می‌دهد.
روانشناسان معتقدند: فرزندان زندگی‌نزیسته والدین خود را زندگی می‌کنند. یعنی آنچه والدین دوست داشتند انجام بدهند. ولی آن را مخفی کردند را انجام می‌دهند. 
در نتیجه : با بخش تاریک وجود خود دوست شوید، آن را بشناسید. زیرا این تنها راه ضعیف کردن آن می‌باشد.

۱ دیدگاه

  1. هم میهنهم میهن میگه:

    ۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝
    ۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

    هم میهن ارجمند! درود فراوان!
    با هدف توانمند سازی فرهنگ ملی و پاسداری از یکپارچگی ایران کهن
    "وب بر شاخسار سخن "
    هر ماه دو یادداشت ملی – میهنی را به هموطنان عزیز پیشکش می کند.
    خواهشمنداست ضمن مطالعه، آن را به ده نفر از هم میهنان ارسال نمایید.

    آدرس ها:

    http://payam-ghanoun.ir/
    http://payam-chanoun.blogfa.com/

    [گل]

    ۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝
    ۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی