چرا گذر عمر برای کودکان آهسته و برای بزرگسالان سریع میگذره؟ ۱
اشتراک گذاری مطلب

چرا گذر عمر برای کودکان آهسته و برای بزرگسالان سریع میگذره؟

چرا عمرمون سریع میگذره؟
کی شب شد؟ امسال چقدر زود گذشت! انگار همین دیروز بود، اصلا متوجه گذر زمان نشدم.... این جمله‌ها با بالارفتن سن بیشتر و بیشتر به ذهنمون خطور می‌کنه. با اینکه زمان برای ما و برای کودک پنج ساله همون ۲۴ ساعت شبانه‌روزه ولی چرا انقدر برای ما سریع می‌گذره؟ در حالی که همون زمان برای کودکان به قدری طولانیه که انگار تمومی نداره.
شاید خواندن این چند سطر باعث شده که برای اولین بار به این قضیه فکر کنید ولی دانشمندان و نظریه‌پردازان زیادی از سالها قبل در مورد این مساله مشغول تحقیق بودن. و دائماً از خودشون می‌پرسیدند چرا یک ساعت در ۵ سالگی متفاوت از ۵۵ سالگی است؟ چرا درک زمان بین کودک و بزرگسال کاملا متفاوته؟
از جمله افرادی که در این زمینه فعالیت داشت روانشناس ویلیام جیمزه. او معتقده بزرگسالی با رویدادهای کمتری همراه است. در نتیجه تجربه‌های جدید کمتری را داراست به همین دلیل طولانی‌تر و یکنواخت‌تر از دوران کودکی است.
به طور کلی دو دلیل مهم برای اینکه گذر عمر در دوران کودکی کندتر و در دوران بزرگسالی سریعتره وجود داره، در ادامه در مورد این دو دلیل بیشتر توضیح میدیم:

چرا گذر زمان در بزرگسالی سریعتره؟

۱_ نوع احساس و درک ما از جهان:

احساسات و درک ما از جهان میتونه سرعت گذر زمان را برای ما دستخوش تغییر کنه. به طور مثال زمانی که خوشحالیم زمان سریعتر میگذره ولی همون زمان موقعی که پشت در اتاق عمل منتظر ایستادیم کند و آهسته میگذره. پس حال روحی ما، اینکه تحت فشار استرس و اضطراب باشیم یا نه در درک گذر زمان برای ما موثره.
۲_ پردازش اطلاعات جدید در مغز.
 اینطور احساس میشه که هر چی ذهن اطلاعات بیشتری را از محیط اطراف دریافت و پردازش کنه، گذر زمان‌ آهسته‌تر میشه.
همین موضوع می‌تونه تا حدودی توضیح بده که چرا زمان برای کودکان به کندی می‌گذره و با بالا رفتن سن گذر آن سرعت پیدا می‌کنه.
برای کودکان جهان، مکانی بی‌نظیر و پر از تجربیات و احساسات تازه است. بنابراین مغز برای پردازش این تجربه‌های جدید زمان بیشتری صرف میکنه در نتیجه زمان برای کودکان آهسته‌تر میگذره. اما برعکس هر چی ما سن‌مون بیشتر میشه، تجربیات بیشتری هم کسب کردیم پس مغز ما مجبور به پردازش اطلاعات زیادی نیست در نتیجه گذر عمر برای ما سریعتره.
اما با همه این اوصاف حتی در بزرگسالی هم اگر در یک محیط جدید قرار بگیریم و یا اگر بخواهیم چیز جدیدی یاد بگیریم مثل رانندگی، غواصی، خیاطی.... مغز به یکباره با کلی اطلاعات تازه روبرو میشه، و برای پردازش این اطلاعات احتیاج به زمان بیشتری داره در نتیجه احساس می‌کنیم چقدر زمان طولانی شده. مطمئناً این تجربه رو تو کلاسهای آموزشی داشته‌اید.
پس برای اینکه گذر زمان را با لذت توأم کنید و دائماً از گذشت سریع زمان ناله نکنید، دنبال کسب تجربه‌های جدید و هیجان‌انگیز در زندگیتون باشید. با اینکار بیشتر و بیشتر احساس جوونی میکنید.

۱ دیدگاه

  1. مطلبتون فوق العاده قشنگ بود 

    ممنون از شما 

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی