چرا بعد از رژیم غذایی، بیشتر چاق می‌شویم؟ ۱
اشتراک گذاری مطلب

چرا بعد از رژیم غذایی، بیشتر چاق می‌شویم؟

رژیم یویو.
خیلی از افراد نام این رژیم غذایی به گوششان هم نخورده ولی آن را دیده‌اند! عجیبه اما واقعیت دارد.
ممکن است در بعضی از جشن‌های خانوادگی، فردی را دیده‌باشید که در یک زمان بسیار کم، لاغر شده. ولی همان فرد مدتی بعد از جشن، با وزنی بیشتر از قبل در مهمانی‌ها حاضر می‌شود. به این رژیم غذایی، رژیم یویو گویند.
رژیمی که در طی یک زمان کم، فرد را سریع لاغر می‌کند اما این لاغری، ماندگار نیست. و با شدتی بیشتر از قبل، چربی‌ها را بر‌می‌گرداند. ای کاش اثرات این رژیم فقط به برگشت چاقی بود. این رژیم نادرست، تاثیری به مراتب بدتر بر پوست و قلب و سلامتی فرد به جای می‌گذارند.
در واقع رژیم یویو برای افرادی است که می‌خواهند راه صدساله را یک شبه طی کنند. این نوع رژیم را در ایام نزدیک به عید نوروز یا جشن عروسی یکی از اقوام بیشتر می‌بینیم. در این شرایط فرد رژیم می‌گیرد، آن را رها می‌کند، دوباره چاق‌تر از قبل می‌شود، دوباره رژیم می‌گیرد و...  این روند بارها و بارها تکرار می‌شود.

اما علت برگشت چاقی بعد از رژیم یویو چیست؟

در رژیم یویو، ممکن است فرد فقط شیر و خرما یا سوپ بخورد. با یک رژیم سخت، سریع چربی و از آن بدتر عضله‌ها شروع به سوختن می‌کنند. در واقع آنچه در آینده مشکل‌ساز می‌شود همان از بین رفتن عضله است. بعد از این رژیم سخت غذایی، فرد دچار چاقی بیش از حد آن هم از نوع چربی می‌شود. زیرا بعد از رژیم، هر کالری اضافه، صرف ساختن چربی می‌شود.
همیشه به یاد داشته‌باشید:
ساختن چربی، سریع‌تر از ساختن ماهیچه است. بنابراین جای همان عضله از بین‌رفته هم، چربی می‌گیرد و کم‌شدن عضله، باعث کاهش قدرت جسمی می‌شود.

« رژیم یویو» با بدن چه می‌کند؟

۱_ چروک عمیق پوستی.

یکی از تاثیرات منفی رژیم یویو، ایجاد چروک‌های عمیق پوستی است. مخصوصا برای خانه‌های مسن، که حالت کشسانی پوست آنها کمتر است. همچنین این کاهش و افزایش سریع وزن می‌تواند سبب به وجود آمدن لکه‌های پوستی نیز شود.
در این رژیم چون مقدار مصرف پروتئین شدیدا کاهش می‌یابد، پوست حالت ناهموار و چروکیده دیده‌می‌شود.

۲_ توقف درمان‌های ناباروری.

زمانی که زنان به سرعت کاهش وزن پیدا می‌کنند، پروسه ساخته شدن تخمک‌ها و عملکرد هورمون‌های زنانه، دچار اختلال می‌شود. بدین ترتیب قدرت تولید مثل در آنها به مخاطره می‌افتد.
متاسفانه به زنانی که می‌خواهند از درمان‌های ناباروری از جمله «آی وی اِف» استفاده کنند، توصیه میشود که وزن خود را کاهش دهند و بسیاری از آنها از رژیم یویویی در این کاهش وزن کمک می‌گیرند که همین امر، روند درمان را با اختلال مواجه میکند.

۳_ احتمال ابتلا به سرطان.

 با گرفتن رژیم سخت یویو، تعداد سلول‌های موثر و کارآمد سیستم ایمنی کاهش‌یافته و به همین دلیل نیز در مقابله با سلولهای سرطانی قدرت کافی ندارند.

۴_ از بین رفتن دندان.

گرفتن رژیم‌های سخت غذایی مانع رسیدن میزان لازم مواد معدنی و ویتامین‌هایی چون کلسیم به بدن می شود و همین امر سبب آسیب‌رساندن به لثه و دندان می‌شود.

۱ دیدگاه

  1. abdolnabi solimaniabdolnabi solimani میگه:

    سلام مختصر اما خیلی مفید بود مرسی از زحمات شما موفق باشید.

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی